Vairāk nekā pirms 10 gadiem, Maskavā pēc Kareņina iestudējuma pirmizrādes, man piezvanīja kādas filmas producents un uzaicināja uz pusdienām. Izrādās, ka viņi meklēja filmai režisoru. Kā vienmēr, šādās situācijās galvenais ir labs pirmais iespaids. Mēs satikāmies, sākām runāt, bet sarunas laikā kaut kas mani izsita no līdzsvara un tas ietekmēja manu ķermeņa valodu. Visticamāk mani sarunas partneri to pamanīja, jo turpinājums sarunām par filmēšanu nesekoja. Žesti un mīmika ir kā sekundārās prasmes jeb "soft skill" līdz mirklim, kad Tu zaudē, iespējams, savu lielāko iespēju. Verbālā komunikācija, tikai un vienīgi, kombinācijā ar ķermeņa valodu dos Jums vajadzīgo efektu. Lai Jūs vienmēr izmantotu visas profesionālās un personiskās iespējas, šajā rakstā ir apkopoti svarīgākie novērojumi un triki par ķermeņa valodas līdzekļiem, kas palīdzēs Jums nokontrolēt savu ķermeni, balsi, stāju, žestu valodu un mīmiku jebkurā situācijā.
CILVĒKA ĶERMENIS DARBOJAS KĀ SPOGULIS
Viss, ko Jūs domājat un jūtat atspoguļojas Jūsu ķermeņa un balss darbībā. Cilvēka ķermeņa uzbūve ir tā veidota, ka fiziskas kustības atspoguļo mentālos stāvokļus. Cilvēki nevar noslēpt savas domas, jo mūsu kustības un balss intonācija visu laiku tās nodod. Jebkurš var pamanīt sarunas partnera, elpošanas ritma izmaiņas, nelielas nopūtas, šaudīgās acis. Vai arī to, ka smaids ir nevis uz lūpām, bet smaida acis. Un visas šīs darbības mēs uzreiz tulkojam, piemēram, mēs dzirdam balsī, ka cilvēks ir tikko pamodies, dusmīgs, slēpj asaras, ka cilvēks ir noguris vai satraukts.
Tieši tāpat, ja Jūsu iekšējais stāvoklis ir nepārliecinātība, tad jūs šo stāvokli nevarēsiet noslēpt, agri vai vēlu Jūsu balss, žesti un mīmika, kā arī atsevišķas ķermeņa daļas, šo stāvokli nodos. Dažreiz mēs spējam pat ļoti precīzi uzzīmēt, kāds ir cilvēka raksturojums, redzot attiecīgā cilvēka kustības. Cilvēka kustības ir kā zīmes un simboli ikdienas dzīvē. Tie ir kā pēdu nospiedumi, ar kuru palīdzību mēs spējam izprast dziļākus nolūkus. Un te nav runa par gaišredzību. Cilvēkiem piemīt novērošanas spējas un mēs ļoti ātri spējam atpazīt, kur ir patiesība, un, kur meli. Bieži vien ir vajadzīgas tikai dažas pārbaudītas tehnikas, lai ķermeņa valoda nenodotu iekšējos stāvokļus.
Jebkura emocionāli inteliģenta cilvēka viens no pirmajiem uzdevumiem ir sākt ar sevi iepazīšanu. Tikai tādā veidā, mēs spēsim apiet mūsu klausītāju, jūtīgo melu detektoru, kurš uzreiz signalizē par potenciālu izlikšanos. Cīņu pret izlikšanos un samākslotību. Sāksim ar Lao Tzu vārdiem: “Pazīt citus ir zināšanas. Bet pazīt sevi ir gudrība.” Šoreiz izvēlēsimies gudrības ceļu.
ĶERMEŅA VALODAS LĪDZEKĻI IEDALĀS 8 LIELĀS GRUPĀS:
Stāja un žesti |
Stāja kā pārliecības (stabilitātes), radīšanas instruments. Žestu valoda padara Jūsu tekstu plastiskāku. |
Paralingvistika | Balss tonis, skaļums, intensitāte iedarbojas fizioloģiski uz publiku. Līdz ar to, Jūsu klausītājs ļoti ātri pieņem lēmumu vai Jūs patīkat, vai nē. |
Mīmika | Jūsu publika nolasa emocijas, pateicoties Jūsu mīmikai. |
Pozas | Pozas palīdz runātājam pastiprināt savu attieksmi pret attiecīgo ideju. |
Distances ievērošana | Mainot attālumu, Jūs varat mainīt veidu, kā publika uztvers attiecīgo ideju, par kuru Jūs stāstīsiet. |
Skatiens | Acu kontakts dod iespēju ātri saprast otra cilvēka patiesos nolūkus, raksturu. Tas ir tāpat kā pieslēgties pirmavotam. |
Pieskārieni | Ar pieskārienu Jūs varat norādīt savu attieksmi pret konkrētu cilvēku - līdzjūtību, autoritāti, draudzīgumu. |
Vizuālā komunikācija |
Vide un fons, kā atbalstošs komunikācijas rīks Jūsu runātajam saturam. |
STĀJA UN ŽESTI
Jūsu publikā vienmēr būs 7% skeptiķu, būs slinkie klausītāji, būs piekasīgie, būs tādi, kuriem katra Jūsu kļūda nozīmēs katastrofu. Šāds cilvēku raksturojums, kas atrodas Jūsu publikā nav retums. Un, varbūt, tiešām Jums nebija laika sagatavoties, varbūt Jums tikko bija kāds emocionāls notikums, kurš traucē koncentrēties, vai esiet saaukstējies un nav spēka. Ko darīt tādās situācijās, it īpaši, ja Jūs esat introverts? Jums ir jānokontrolē svarīgākās ķermeņa daļas, kāda ir Jūsu stāja, kur atrodas Jūsu rokas un, kāds ir Jūsu izvietojums pret publiku, lai Jūsu ķermeņa valoda stāstītu tikai vienu stāstu – es esmu pārliecināts par to, ko es runāju. Neverbālā komunikācija ir zinātne par stabilitāti. Tas ir vienīgais neverbālās komunikācijas uzdevums - radīt sajūtu, ka Jūs esiet stabils.
Divas galvenās izpausmes, kuras Jūs varat nokontrolēt ir stāja un rokas - žestu valoda. Cilvēka ķermeņa uzbūve var tikt salīdzināta ar koka stumbru un zariem. Stājai ir jābūt tik stabilai, kā stumbram: kājas plecu platumā, taisna mugura, pleci nav sarauti uz augšu un krūtis ir izriestas uz priekšu. Stabilitāte nozīmē, ka Tev ir jājūtas, kā betona skulptūrai, kuru pilnīgi nekas nevar apgāzt. Līdz ar to apaviem ir liela nozīme. Mūsu tēls mainās atkarībā no tā, kādi ir mūsu apavi, tā kā izvēlieties tikai apavus ar stabilu zoli. Čībiņās Jūs nekad nevienu nevarēsiet pārliecināt. Šeit Jūs varat uzzināt visefektīvākos ieteikumus no režisoriem un aktieriem, kā izveidot pārliecinošu tēlu.
Betona skulptūra gan nenozīmē, ka Jums vajadzētu iestrēgt vienā punktā uz skatuves visu laiku. Norunājiet vienu fragmentu apmēram 3-5 minūšu garumā, stāvot ļoti stabili vienā punktā, tad nomainiet uz citu punktu, un tur tieši tikpat stabili, norunājiet nākošo epizodi.
Žestu valoda ir runas horeogrāfija. Rokas ir ķermeņa daļa, kuru noteikti ir jāredz. Turklāt, pirksti ir visplastiskākā ekstremitāte, kāda cilvēkam vispār ir. Ja cilvēka ķermenis ir kā ozola stumbrs, tad roku žesti ir, kā kustīgie zari. Roku uzdevums ir palīdzēt ilustrēt saturu, gan arī veidot runas dinamiku, kā arī ilustrēt runātāja attieksmi pret tēmu. Neesmu vēl redzējis Latvijā nevienu cilvēku, kurš/a pārspīlētu ar žestu valodu, tieši otrādi, vienmēr nākas motivēt cilvēkus vēl vairāk strādāt ar roku žestiem, un tieši ar pirkstiem.
TOP 3 UZMANĪBAS IEGŪŠANAS ŽESTI:
1. Rokas kā spārni. Plašs žests - attaisnots, kas dos Jums plašuma un lieluma sajūtu. Jums kā runātājam ir jārada lielas personības sajūta.
2. Hipnotizējošais žests. Varam pamācīties no Jāņa Dombura, kur viņa populārākais žests ir plauksta, kas pavērsta pret saviem viesiem TV studijā. Šis ir kontroles un uzmanības pievēršanas žests.
3. Žests “lūdzu uzmanību!”. Pirksts, kas pacelts gaisā. Tas vienmēr ļoti labi nostrādā kombinācijā ar attiecīgu uzmanības pievēršas tekstu, jo rada intrigu.
TIKAI KOMBINĀCIJĀ AR IZCILU SATURU JŪSU ĶERMEŅA VALODAI BŪS JĒGA
Tā ir ļoti izplatīta klišeja, ka, sakārtojot žestus, balsi un dikciju Jūs atrisināsiet komunikācijas problēmas. Nē, tā diemžēl nenotiks. Izcils saturs ir un paliks karalis.
Ir bijuši gadījumi, kad uzstājās, kāds kungs gados, kurš dara visu pretēji jebkādiem uzmanības noturēšanas likumiem: viņš sēž mīkstā dīvānā (uz skatuves), viņš runā salīdzinoši klusi ar sliktu dikciju (pat nedaudz šļupst), viņš vispār neskatās uz publiku (nav acu kontakts) un var just, ka viņš ir noguris ...., bet .... publika ir kā elektrizēta! Tādēļ, ka šim kungam ir ko teikt.
Laba komunikācija sākās ar domu, nevis ar žestu. Pirms cilvēks runā ir jāizdara domāšanas mājas darbs.
- Jāsastrukturizē teksts tā, lai to būtu viegli uztvert,
- Jārunā tā, lai publika visu saprastu,
- Jāveido teksts tā, lai būtu dinamika, ritms, intriga.
PARALINGVISTIKA
Šī neverbālās saziņas nozare ir saistīta ar balss toni, intonāciju, balss skaļumu un intensitāti. Varētu likties, ka tā ir verbālā komunikācija, jo ir saistīta ar skaņu, šajā gadījumā forma, kā mēs runājam, tomēr ir ķermeņa valodas elements. Balsī mēs spējam visātrāk pamanīt otra cilvēka melus. Balss var būt nedabiski saspringusi, tā var dīvaini vibrēt, čerkstēt, kā vecs radio. Turklāt visas parazīt skaņas aaa, eee, mmm, aha - arī tieši norāda uz cilvēka nolūkiem un ieinteresētību. Jūsu klausītāja melu detektors visaktīvāk uztver tieši paralingvistikas sūtītos signālus.
Pati balss, pēc būtības, ir tikai rupors jeb instruments, kurš mainās atkarībā no mūsu domām un sajūtām. Cilvēki balsi maina atkarībā no mērķa, ko grib sasniegt - kādu pasaukt, atvainoties, parādīt savu autoritāti, pārliecināt, utt. Līdz ar to, balss iespējas ir ļoti plašas. Jūs varat arī sākt apzināties, kā Jūs skaniet un sākt mainīt savu balsi. To var darīt divos veidos:
1. Darbs ar fizioloģisko skanējumu. Klausīties sevi ierakstos, censties sajust vai Jums ir patīkami, kā jūs skaniet. Iedomāties, kā Jums būtu komfortabli skanēt. Kāds balss skanējums Jums pašiem radītu baudu. Ieteicams būtu apmeklēt speciālistu vai vokālo pedagogu, kurš varētu ieteikt vingrinājumus, lai varētu sasniegt šo mērķi.
2. Darbs ar domāšanas veidu mainīšanu. Šis būtu jāuztver, kā balss diapazona trenēšanas uzdevums, kas palīdzēs Jums sajust visus iespējamos veidus, kā Jūs spējat runāt, tādā veidā, atrisinot monotanitātes problēmas. Ja, piemēram, jūs redzat, ka tūlīt no skapja nokritīs puķupods, tad jūsu balss intensitāte būs 100% mērķēta cilvēkam, kurš atrodas vistuvāk, lai viņš paspētu to noķert. Savukārt, ja Jūs gribēsiet atzīties mīlestībā, un teiksiet šo tekstu tādā pat intensitātē, kā puķupoda gadījumā, tad sekas ir neprognozējamas. Kaut gan visticamāk pat ļoti prognozējamas.
Galvenais, ka šie paralingvistikas uzdevumi ir jāveic apzināti. Ja Jūs čukstat, tad apzinieties, kā Jūs to darāt. Ja kliedzat, tad sajūtiet, kā Jūs to darāt. Attieksme ir komunikācijas zinātnes slepenā zinātne. Ja Jūs sāksiet apzināties, kā un kāpēc Jūs iedarbojaties uz cilvēkiem Jums apkārt, Jūs uzlabosiet savas runas prasmes līdz ļoti labam līmenim. Ar attieksmēm un tēliem strādā profesionāli aktieri. Bet šīs zināšanas ir pieejamas arī Jums. Vairāk par tēliem un attieksmēm Jūs varat uzzināt šeit.
P.S. Arī parazīt-skaņas, kas var liecināt par piekrišanu, apšaubīšanu, domāšanas procesu ir paralingvistikas sastāvdaļa.
MĪMIKA
Cilvēks nav spējīgs nokontrolēt katru no 43 sejas muskuļiem. Žesti un mīmika ir jūtīgākie ķermeņa valodas elementi, kas uzreiz reaģē uz jebkādiem notikumiem. Kaut vai tik vienkārša izpausme, kā uzacu pacelšana vai lūpas kaktiņu nolaišanās uzreiz apzīmē konkrētas emocijas. Pirmais iespaids vienmēr veidosies ieraugot sejas mīmiku. Tas ir ātrākais veids, kā iegūt atgriezenisko saiti par to, ko domā Jūsu klausītājs.
It īpaši, pateicoties tiešsaistes videi, vēl nekad agrāk, tik liela uzmanība nav bijusi pievērsta mīmikai. Varētu pat teikt, ka šis ir mīmikas renesanses laikmets. Mīmiku ir visgrūtāk nokontrolēt, jo tā sastāv no ļoti daudz muskuļiem. Tādēļ arī tik daudz cilvēku nevēlās vadīt savas tiešsaistes nodarbības labi izgaismotās telpās. Viņi baidās, ka viņu sejas izteiksmē varētu nolasīt pārāk daudz informācijas.
Katram cilvēkam emocijas atšķiras. Daži ir iemācījušies neizrādīt vispār emocijas, uzliekot tā saucamo – poker face. Bet parasti jebkura veida sejas izteiksme atspoguļo mūsu domas vai emocijas. Un viens no spēcīgākajiem sejas izpausmes veidiem ir smaids. Ja Tu smaidi, tad tu sāc smaidīt tava klausītāja galvā, jo uzreiz tiek aktivizēti spoguļneironi.
Komunikācijas zinātnē smaids tiek uzskatīts par vienu no obligātajiem trikiem, lai noturētu publikas uzmanību. Smaids ir vairāk jāuztver, kā attieksme pret dzīvi, tēmu vai diskutējamos jautājumus, nevis kā fizioloģisku darbību. Jo nav nekas sliktāks par mākslīgo smaidu, kad lūpu kaktiņi ir savilkti uz augšu, bet acīs ir panika. Vairāk par to, kā attīstīt humora izjūtu un vieglumu komunikācijā, Jūs varat uzzināt šajā vebinārā.
POZAS
Ļoti liela uzmanība parasti ir pievērsta aizsardzības pozām, sakrustotas rokas vai kājas, it īpaši pēc Julius Fasta grāmatas “Ķermeņa valoda” iznākšanas. Lai gan, analizējot dažādas pozas ir iespējams izveidot cilvēka raksturojumu, tomēr kopš 1970. gadiem neverbālā komunikācija tiek uztverta, kā daudz smalkāka zinātne. Mūsdienās vairs netiek pievērsta tik liela uzmanība dažādu pozu tulkošanā, it kā tās būtu jēgpilnas zīmes un simboli ikdienas dzīvē. Sakrustos rokas, rokas kabatās, rokas aiz muguras, atspiešanās pret kādu priekšmetu - šīs visas ir ļoti izplatītas pozas ar negatīvu konotāciju. Bet pēdējos gados ir tik daudz runātāju, kuri lielu publiku priekšā uzstājās ar sakrustotām rokām, bet nerada sajūtu, ka viņi no kāda aizsargātos. Tas nozīmē, ka pozas pašas par sevi nedrīkst atdalīt no kopējā iespaida. Tikai tādā veidā mēs spēsim sadzirdēt otra cilvēka dziļāko vēstījumu.
95% gadījumu, cilvēka ķermeņa valoda ir piesārņota ar dažnedažādiem parazītiem – parazīt kustībām, kuras stāsta skaidri un gaiši to, kā Jūs īstenībā jūtaties. Nopietni kungi šķobās, gorās, tā it kā atnākuši uz dejām, dāmas ar kājām krustiņā, rokas tiek slēptas aiz muguras, vai arī tās karājās gar sāniem, it kā man nepiederētu, un šādu roku pozīciju sauc - “beigtā siļķe”. Pirmais iespaids vienmēr ir iedragāts, satiekoties ar šādiem cilvēkiem. Līdz ar to, nevis kaut kas vairāk jākustina, bet jābūt vienkārši stabiliem. Ķermeņa daļas, kuras nekontrolēti kustās un mētājās norāda uz dziļu nepārliecinātību. Un tas pats saistīts ar pilnīgu ķermeņa valodas neeksistēšanu. Tās ir situācijas, kad runātājs ir sastindzis un baidās pat pakustināt lūpas.
Tās nepārprotami var būt bailes no publikas, negatīvas pieredzes vai sociālās trauksmes. Bet galvenais, ka ar to visu var strādāt. Ir vajadzīgas dažas efektīvas psiholoģiskas metodes, kuras tieši Jums der (jo visas tehnikas visiem nestrādā). Jums atliek tikai sajust, ko vēlaties pamēģināt. Tad pārbaudiet. Un praktizējiet. Kur var uzzināt šīs tehnikas?
Šajos 7 kursos slēpjas ļoti daudz praksē pārbaudīti paņēmieni, kas palīdzēs Jums iegūt pārliecību, attīstīs prasmes vieglāk pasniegt informāciju un padarīs Jūsu runu daudz iesaistošāku.
Neverbālās saziņas būtība ir nevis spēks, dinamika, intensitāte, bet ticība sev. Kas, iespējams, ir paradoksāla atziņa, jo ķermeņa valoda taču nozīmē - ārējās kustības, tomēr, ja tu iestudēsi žestus, tad viņi visticamāk būs tikpat nedabīgi, kā botoksa implanti kamieļiem (P.S. Abu Dabi notiek kamieļu skaistumkonkurss, un 2021.gadā tika diskvalificēti 12 kamieļi par pārāk uzkrītošām botoksa manipulācijām).
DISTANCES IEVĒROŠANA
Arī attālums starp runātāju un publiku ir neverbālās saziņas elements. Distances ievērošana ir atkarīga no sociālām un kulturālām normām, dažādām situācijām, personības un familiaritātes līmeņa. Izrādās, ka cilvēka ķermeņa novietojums, attiecībā pret klausītāju, var pilnībā izmainīt saturu. Tā var kļūt par provokāciju vienā situācijā un uzmanības iegūšanas triku citā situācijā. Piemēram, ļoti labs paņēmiens, lai pārsteigtu savus klausītājus - aiziet viņiem aiz muguras un turpināt runāt, kā arī izmantot eju starp rindām, kur droši var pastaigāties.
skatiens
Jūsu publikai noteikti ir jāredz Jūsu pirksti un Jūsu acis. Jūsu acis runā pašas par sevi. Dziļš, ieinteresēts skatiens un meli neiet kopā. Ne pa velti cilvēki savstarpēji sarunājoties, tomēr skatās viens otram acīs, jo bieži acis stāsta vairāk nekā teksts. Tādēļ, lai būtu acu kontakts, cenšaties nenolaist plakstiņus uz leju, kas parasti notiek, aizdomājieties runas laikā par to, kas tālāk jāsaka.
Bet, ko darīt runājot ar vairākiem cilvēkiem? Galvenais princips ir rūpēties par saviem klausītājiem un, pievērst katram no tiem kaut nelielu uzmanību. Jums nav jāskatās katram klausītājam acīs 5 sekundes vai vairāk. Acu kontakts var notikt pat tikai pussekundi, lai radītu sajūtu, ka Jūs viņu neesat aizmirsuši.
Bet var būt arī tādi cilvēki, kuru acu skatiens Jūs var izsist no līdzsvara. Tie var būt ļoti caururbjoši, pētoši un analizējoši skatieni, kuri ne vienmēr ir draudzīgi. Šādās situācijās vai nu ir jāignorē šādi klausītāji, tomēr, ja tas nav iesējams, tad jācenšas vairāk panākt, ka otrs cilvēks vairāk runā, atveras, un parāda savus draudzīgos vaibstus.
skatiens ir īpaši svarīgs tiešsaistes komunikācijā
Acis ir pieslēgums. Tā ir kontakta ligzda, savienojums ar Jūsu publiku. Online vides viena no priekšrocībām ir tāda, ka Jūs varat pieiet tuvāk kamerai un tādā veidā palielināt Jūsu skaisto acu ekspozīciju kadrā. Šie tuvplāni ir milzīgs neizmantots potenciāls, kas saistīts ar online vidi. Šajā video materiālā varat uzzināt vairāk par dažādiem online komunikācijas labās prakses piemēriem.
pieskāriens
Neverbālās komunikācijas aspektā, pieskāriens ir vairāk saistīts ar "viens-pret-viens" komunikāciju, piemēram, rokasspiediens - sasveicinoties. Sākot ar rokas spiedienu, un beidzot ar dažādiem pieskāriena veidiem, atvadoties no cilvēka. Ir jāņem vērā, ka ne visiem cilvēkiem patīk, ka viņiem pieskaras. It īpaši introvertiem, kuriem ir ļoti sensitīvas prasības attiecībā pret savu intīmo teritoriju. Introverti un komunikācija ir atsevišķa milzīga tēma.
Cilvēka ķermenis ir intīma teritorija, kuru mēs, bieži vien, nevēlamies, lai kāds pārkāptu. Jums ir jābūt ļoti pārliecinātiem par to, kādā situācijā un apstākļos tas būs adekvāti. Vīrietis var draudzīgi uzsist citam vīrietim pa muguru un tas var būt pilnīgi pieņemami. Bet vīrietis tā nekad nedarītu sievietei. Ja Jūs jūtat, ka pieskāriens varētu būt adekvāta komunikācijas forma, tad tas ir jādara droši un pārliecināti.
Pētnieki ir novērojuši, ka augsta statusa individualitātes daudz biežāk pārkāpj citu cilvēku privāto zonu, nekā mazāk autoritatīvi cilvēki. Sievietes, piemēram, izmanto pieskaršanos, lai parādītu, ka viņas rūpējas vai pauž līdzjūtību. Vīrieši, savukārt, izmanto pieskaršanos, lai norādītu varu un kontroli, piemēram, rokasspiediens var būt ne tikai kā sasveicināšanās, bet arī varas žests. Harismātiskie līderi ļoti bieži izmanto pieskārienu, kā rīku, lai ietekmētu citus cilvēkus. Lūk, ir 5 veidi, kā attīstīt harismu.
vizuālā komunikācija
Strādājot ar simtiem dažādu profesionāļu no visdažādākajām nozarēm, esmu novērojis, ka 30-40% satura iedarbības ir atkarīga no vizuālās komunikācijas elementiem. Šie visi elementi netieši papildina Jūsu saturu. Tie it kā atbalsta Jūsu saturu un padara to daudz baudāmāku un uztveramāku. Kopējais komunikācijas iespaids ir daudz patīkamāks, ja ir pievērsta uzmanība vizuāliem elementiem. Pētnieki ir atklājuši, ka profesionāļi, kuri rūpējās par savu izskatu pelna vidēji par 15% vairāk nekā viņu kolēģi, kuri ir paviršāki pret sevi.
1. Sakārtots fons,
2. apģērbs, krāsu izvēle apģērbā, kura kontrastē ar fona krāsas toni,
3. detalizācijas elementi gan vidē, gan apģērbā,
4. telpauga klātbūtne,
5. gleznas vai kāda mākslas darba klātbūtne.
VAI VAR NOBLEFOT PĀRLIECINĀTU ĶERMEŅA VALODU?
Kā teicis Staņislavskis – neticu, meli. Cilvēka ķermeņa uzbūve ir veidota tā, lai mēs izskatītos dabiski un harmoniski, bet tajā mirklī, kad cilvēka nolūki nav patiesi, tad to mēs uzreiz redzam nedabiskās ķermeņa kustībās. Cilvēki ir iemācījušies uzreiz sajust izlikšanos. Mēs uzreiz jūtam, ka kaut kas nav kārtībā, ka ķermeņa valoda, žesti un mīmika neiet kopā ar vārdiem. Mūsu ķermeņi nemitīgi sūta tūkstošiem signālu, tāpat kā mūsu elpa vai sirdspuksti, sejas vaibsti, žestu valoda, balss vibrācijas, mikro-pozas, parazīt žesti un citi neverbālās saziņas līdzekļi, kurus mēs nepamanām. Tas notiek tādēļ, ka mēs nekontrolējam šo signālu plūsmu apzināti. Ja cilvēkam ir krīze vai haoss galvā, tad ķermenis par to vēstīs.
Ja mēs centīsimies tikai ārēji imitēt pārliecību, pirms mēs sakārtojam savu iekšējo pasauli, tad tie izskatīsies, kā rokoko balkoni, piekabināti pie šķūņa sienas. Mazākā provokācija un tas viss sagāzīsies, tādēļ pirmais solis, lai attīstītu adekvātu un pārliecinātu ķermeņa valodu ir sākt strādāt ar pārliecināta cilvēka mentāliem stāvokļiem.
Mūsu ķermenis nekad nemelo. Tas ir tikai instruments, kurš atspoguļo cilvēka iekšējo stāvokli. Tādēļ, ja Jūs vēlaties radīt pārliecināta cilvēka iespaidu, tad Jums ir jābūt (iekšēji) pārliecināta cilvēka stāvoklī. Jums ir jādomā tā, kā to dara pārliecināti cilvēki. Melu detektors pret šādu cilvēku nestrādā, jo tur nav melu.
Verbālā saskarsme nav atdalāma no neverbālās saskarsmes. Tā ir komunikācijas būtība, ka mēs nerunājam tikai ar vārdiem, bet ar visu savu būtību, ar visu savu klātbūtni. Cilvēks ir daudz vairāk nekā tikai doma un izrunāts vārds. Ja mēs spētu dziļi un patiesi ieklausīties savā partnerī, kurš nerunā, tad mēs visticamāk uzzinātu daudz vairāk.
Vairāk par neverbālo komunikāciju lasiet blogā "Neverbālā komunikācija | Kļūdas, kas visu sabojā".