"Bet kā man atrast laiku katru dienu, lai veiktu runas vingrinājumus, pat nerunājot par fiziskajiem vingrinājumiem?". "Kur regulāri izmantot apgūto runas mākslas treniņu programmu?". Atbilde ir - KATRU REIZI, KAD RUNĀJAT. Šajā rakstā uzzināsiet, kā ikdienas komunikācija var kalpot kā labākā platforma runas vingrinājumiem, lai izkoptu balsi, dikciju un kopējo balss skanējumu. Jūs uzzināsiet labākos artikulācijas un skaņu izrunas vingrinājumus. Zane Daudziņa, Arnolds Liniņš, Kaspars Znotiņš un Aina Matīsa tiek uzskatīti par runas mākslas meistariem un pamatlicējiem Latvijā. Apvienojot Zanes Daudziņas runas vingrinājumus, Arnolda Liniņa dikcijas vingrinājumus un Kaspara Znotiņa skaņu veidošanas tehnikām, šis raksts kļūs par pirmo soli, lai Tava balss kļūtu spēcīga, iedarbīga un atmiņā paliekoša.
ZANE DAUDZIŅA: "TAVA BALSS VAR ATGRŪST CITUS CILVĒKUS"
Tava balss var kļūt par Tavu galveno ieroci, kad Tev nāksies pārliecināt savus klausītājus. Un kombinācijā ar labākajām satura veidošanas tehnikām, Jums nebūs konkurentu. Bet tik pat lielā mērā Tava balss var kļūt par galveno iemeslu, kādēļ neveidojas veiksmīgas attiecības ar cilvēkiem. Lūk, ir vairāki vingrinājumi, kuri palīdzēs attīstīt Tavu balsi līdz jaunam līmenim.
rezonatori
Viens no Zanes Daudziņas rezonatoru vingrinājumiem - nostāties ar muguru pie sienas, un "runāt mugurā", it kā Tev mute būtu mugurā. Jums ir jājūt, kā vibrē Jūsu mugura saskaroties ar sienu. Jūs variet sākumā pat tikai padūkt ar skaņu "mmm", tad pāriet uz atsevišķu skaņu veidošanu, piemēram, "ba ba ba", vai arī strādāt tikai ar skaņu "aaa". Šis vingrinājums Jums palīdzēs attīstīt ķermenisko skanējumu, un izvairīties no runāšanas ar galvas, deguna vai kakla rezonatoriem. Šī rezonatoru attīstīšanas treniņu programma var tikt izpildīta ar sekojošām skaņu kombinācijām:" ooo, aaa, uuu". Kā arī ar "ga ga ga, ba ba ba, da da da". Šīs skaņas palīdzēs Jums vieglāk un ātrāk sajust skaņas rezonēšanas procesus Jūsu ķermenī.
fiziskie vingrinājumi
Arī atsevišķi fiziskie vingrinājumi, kombinācijā ar balss skandēšanu, ļoti labi palīdz attīstīt ķermenisko skanējumu. Piemēram, vingrinājums "satītā lapa" jeb embrija pozas vingrinājums. Šī runas vingrinājuma laikā, Jums jānonāk no satītas embrija pozas, ķermeniski atvērtā pozā. Vienlaicīgi ar šo fizisko vingrinājumu, Jums ir arī jādūc skaņa "aaa", un fiziski veroties vaļā, no embrija pozīcijas, sajūtiet kā Jūsu balss veras vaļā un kļūst plašāka, krāsaināka un visur esoša. Balss veidojas atkarībā no Jūsu iekšējiem stāvokļiem. Tādēļ ir ļoti svarīgi, ka Jūs sajūtat sevī plašumu, jaudu un atvērtību. Šī treniņu programma dos Jums iespēju sajust, ka Jūs piepildāt telpu ar sevi, ar savu balsi. Sajūtat, ka Jūs esiet plašas lielas telpas katrā stūrītī. Ka Jūs, kā personība esat plaši, lieli un, tādā veidā Jūsu balss pielāgosies, šim Jūsu, iekšējam stāvoklim. Fiziskie vingrinājumi, vienmēr palīdz daudz labāk attīstīt balss skanējumu.
elpošanas vingrinājumi
Zane Daudziņa apgalvo, lai attīstītu savu balsi, vislielākā uzmanība ir jāpievērš elpošanas vingrinājumiem. Elpošana ir visa pamats. Publiskā runā ļoti bieži uztraukuma rezultātā runātāji "aizmirst elpot". Un tieši skābeklis var palīdzēt tikt galā ar uztraukumu. Ir ļoti daudz izcili efektīvu uztraukuma mazināšanas tehniku. Gan iekšējā miera pamats, gan balss "atspēriena" pamats. Bez elpas pārvaldīšanas nav iespējams labs rezultāts. Ir cilvēki, kuri jau no bērnības prot pārvaldīt elpošanu intuitīvi, bet vairumam cilvēku šī prasme ir jāapgūst. Ja runas laikā cilvēks aizmirst elpot, kas ir ļoti bieža parādība uztraukuma rezultātā, tad var sākties skābekļa bads jeb hipoksija. Tā rezultātā ir ļoti grūti koncentrēties un savākt domas. Lai no tā izvairītos ir jāspēj pārslēgt sava elpošana uz dziļu un pilnu elpu, lai apgādātu smadzenes ar skābekli. Zane Daudziņa apgalvo, lai pareizi iemācītos kontrolēt elpošanu, ir jāiemācās pareizi izelpot. Tas ir ļoti būtisks runas vingrinājums. Tad, kad Jūs izelpojat, nokontrolējiet, ka esiet, it kā izspieduši no plaušu visiem stūrīšiem sasmakušo gaisu, un tad, aizturiet elpu uz 3 sekundēm. Ieelpa, savukārt, sākās no pašas vēdera lejasdaļas, it kā pakāpeniski piepildot visu ķermeni, kā mucu ar skābekli. Šī procesa laikā ir jāapzinās, ka Jūsu ķermenis ir tilpums jeb trauks, kas ir jāpiepilda. Kad ieelpa ir veikta, aizturiet elpu līdz 3 sekundēm. Pēc tam seko ļoti gara un dziļa izelpa. Variet uztvert šo vingrinājumu kā fizisku vingrinājumu, kura laikā uztveriet savu ķermeni, kā vāzi, bļodu, vai arī jebkuru citu trauku, kuru Jūs cenšaties piepildīt.
arnolda liniņa dikcijas vingrinājumi
Arnolds Liniņš bija Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs no 1971.-1987. gadam, un viņš ļoti lielu nozīmi pievērsa runas vingrinājumiem, it īpaši artikulācijas vingrinājumiem, (P.S. dikcija un artikulācija ir sinonīmi). Arnolds Liniņš izveidoja dikcijas vingrinājumu tabulu, kuru regulāri veicot divu nedēļu laikā var nostiprināt mutes muskulatūru. Mūsdienās, viņa mantojumu turpina attīstīt viņa dzīvesbiedre Aina Matīsa, kura ir viena no vadošajām runas mākslas pasniedzējām Latvijā.
Veicot Arnolda Liniņa dikcijas vingrinājumus, katru dienu tikai 15 minūtes, Tu jutīsi pirmos rezultātus jau pēc divām nedēļām. Patskaņu rinda augšpusē būtu jāizrunā ļoti skaidri un plaši atvērtu muti. Platais "e" ir jāizrunā ar tādu kā kantainu muti, kur ir redzami visi zobi. Šaurais "e" ir jāizrunā ar daudz diskrētāku lūpu līniju un zobiem arī ir jābūt redzamiem. Skaņu "i" , mēs veidojam pievelkot lūpas nedaudz tuvāk zobiem, un lūpu kaktiņi ir pastiepti uz sāniem. Skaņa "o" ir jāizrunā, izveidojot ar lūpām skaistu nulli. Skaņas "u" laikā, lūpas tiek aktīvi pastieptas uz priekšu. Arī visi divskaņi ir jāizrunā ļoti aktīvi un atvērti, pat nedaudz pārspīlēti.
Rezultātā šī Arnolda Liniņa dikcijas vingrinājumu tabula ir jāveic kombinējot līdzskaņus un patskaņus. Pirmā rinda veidotos sekojoši: ma ma ma, me(platais) me(platais) me(platais), me (šaurais) me(šaurais) me(šaurais), mi mi mi, mo mo mo, mu mu mu, mai mai mai, mie mie mie, mei mei mei, meu meu meu, utt, līdz kamēr visi divskaņi būs beigušies. Otrā rinda, attiecīgi, sāksies ar - na na na, ne (platais) ne(platais) ne(platais), ... Skaņu izrunas vingrinājumi var kļūt par galveno runas kvalitātes instrumentu, it īpaši, ja Jūs spēsiet pakāpeniski paātrināt izrunas ātrumu.
mēles mežģi
Mēles mežģi ir ļoti efektīvi artikulācijas aparāta vingrinājumi. Šie mēles mežģi, kuri ir pieminēti zemāk, domāti gan pieaugušajiem, gan bērniem. Dikcijas uzlabošanas vingrinājumi pēc būtības neatšķiras. Mēles mežģi bērniem parasti ir vārdu virknējumi, kurus bērni var viegli saprast, kā arī tie ir ētiski mēles mežģi, ko nevarētu teikt par - "Dēli ar dēli nosita dēli". Citu fizioloģisku atšķirību nav. Bet jāņem vērā, ka katrs mēles mežģis ir jāuztver kā konkrētu skaņu trenažieris. Sekojošā tabulā ir apkopoti labākie katras skaņas attīstīšanas mēles mežģi.
"a", "au" | Mazā Alma rāvā bradā basām kājām krasta malā. |
Aplokā auļo un joņo straujo jaunlopu bars | |
Manam baltam lakatam melna apmala | |
Manai baltai mājai pāri raiba kaija gaisos laižas | |
"e" | Avenes un zemenes, mellenes un dzērvenes, vecene ber sedzenē. |
Jete Zete zemenēs, Pēters meklē vēdzeles. Mēs te sēnes celmenes, vecene, ej, mellenēs! | |
"i" un "ai" | Bikli klibi, klibi bikli kraukļi klintīs glūn |
Baigi bikli bēgļi brikšņos brien | |
"kl", "kr" | Kārlis Klārai krelles dāvā, Klāra Kārlim klarneti |
Šņāceņi un svelpeņi | Šis žagaru saišķis nav mans žagaru saišķis, bet tas žagaru saišķis, kas pārlikts šķērsām un pārsiets ar šņori, ir mans žagaru saišķis. |
Šis šaursliežu dzelzceļš tumsā šķiet tukšs, tumšs, drūms. | |
Šici Sočos | |
"pa", "ka" | Pupa pa kapeikai |
Visām "a" un "ā" skaņām latviešu valodā ir jābūt izrunātām samērā dziļi ar plaši atvērtu muti. Savukārt, lai pareizi izrunātu "e" skaņu ir jānostiepj lūpas uz sāniem un mutei ir jābūt gandrīz aizvērtai. Strādājot ar mēles mežģiem, vislabāk ir sākumā izrunāt katru skaņu ļoti lēni, decenti, un tad pakāpeniski palielināt izrunāšanas ātrumu.
ātrrunas vingrinājumi
Augstāk minētie mēles mežģi, arī ātrrunas vingrinājumi, kas palīdzēs būtiski uzlabot artikulāciju. Ātrrunas vingrinājumi ir jāveic ļoti precīzi. Tādēļ sākumā vienmēr patrenējieties tos veikt lēnām, apzinoties kā Jūs veidojat katru skaņu, kontrolējot to, ka Jūs nenoraujat galotnes vārdiem. Jums būtu jāsāk baudīt skaņu veidošanas process, pirms sākt strādāt ar ātrrunas vingrinājumiem.
- Briesmīgais biedrs briedis brieda brienamā bedrē briesmīgi brist.
-
Ezīšu šķiņķīšu puskažociņš uz šaursliežu dzelzceļa sliežu siržu slēģīšiem.
- Žeņšeņs jāšķērē škērsām ar Šķerbiska šķērēm.
- Vesels simts sīku siseņu salstot sausos salmos sisina.
- Streb stipri karstu pupu putru tupus tupot.
- Seši sašas sušķainie sušķi dadžu saišķos sušķējas.
spēcīgas balss noslēpums
Balss nav tikai fizioloģija. Balsi ļoti ietekmē arī Jūsu emocionālais stāvoklis. Jūs nespēsiet attīstīt jaudīgu un pamatīgu balsi, ja regulāri jutīsieties nospiesti, grūtsirdīgi. Ļoti bieži balss ir, kā spogulis, kas ļoti precīzi parāda, kā Jūs jūtaties. Par šo ļoti interesanto novērojumu vairāk varat uzzināt šajā video materiālā:
ikdienas ir tavas balss galvenais trenažieris
Kaspars Znotiņš tiek uzskatīts par aktieri ar visizkoptāko runas tehniku Latvijā. Un piekritīsiet - viņa balsī un runas veidā ir patiesi patīkami klausīties. Bet kāds tad ir Kaspara Znotiņa noslēpums? Kāds ir Kaspara Znotiņa slepenais runas vingrinājums? Balss, dikcija un skaidra doma ir ikviena aktiera galvenais instruments. Un, gluži tāpat kā mūziķi, rūpējas par saviem mūzikas instrumentiem, arī aktieriem ir regulāri jāizkopj un jārūpējas par savas balss aparātu. Un katram aktierim ir sava metode un vingrinājumu kopums, kā šo runas aparātu "uzturēt labā kārtībā".
kaspara znotiņa metode
Varbūt tā pat nav metode, bet gan attieksme pret runāto vārdu, proti, ka nav starpības starp to, kā Kaspars Znotiņš runā, esot uz skatuves, spēlējot izrādi vai, kā viņš runā ikdienā. Kaspara Znotiņa gadījumā, domas precizitāte, balss tonis, katras skaņas artikulācija ir ļoti augstā līmenī. Šo principu var aizņemties un ikdienā izmantot ikviens - ne tikai aktieri. Principā, tas nozīmē, būt klātesošam katrā ikdienas komunikācijas izpausmē. Apzināti izvēlēties vārdus, skaņas, balss tembru. Apzināti izgaršot katru vārdu, ieliekot tajā emocijas un piemērotu noskaņu. Zane Daudziņa stāstīja, ka kopējā ģimeņu laivu braucienā, sēžot vakarā pie ugunskura, Kaspars Znotiņš runā tikpat iedarbīgi un efektīvi, it kā spēlētu “Ziedonis un Visums”. Lai ilgtermiņā uzlabotu kopīgo runas prasmi, Jums ir jānojauc siena starp ATBILDĪGAJĀM RUNĀM, uz kurām Jūs gatavojaties, un Jūsu ikdienas komunikāciju. “Kaspara Znotiņa metode” nozīmē, ka Jums ikdienas komunikācijā ir jāsāk dzirdēt sevi no malas. Sāciet ieviest runas mākslas tehnikas un principus ikdienas komunikācijā!
Piemēram, runājot pa telefonu, brokastojot vai laivu braucienā - sajūtiet baudu no tā, cik labi Jūs esat izmantojuši pat kādu atsevišķu vārdu, kas uzreiz efektīvāk vai spilgtāk izskaidro Jūsu domu. Dzirdiet sevi, kā Jūs formulējat savu domu, un neaizpeldiet vairs liekos paskaidrojumos, ja darbiņš ir izdarīts.
kā harisma ietekmē balsi
Parasti var dzirdēt, ka harisma ir iedzimta. Es nepiekritīšu šim apgalvojumam. Var būt iedzimtas rakstura īpašības, ar kuru palīdzību veidojas liela personība, piemēram, nepiekāpība, tieksme uz lieliem mērķiem, vēlme uzvarēt, utt. Un šīs īpašības kļūst par iemeslu, kādēļ izveidojās liela personība. Harisma, savukārt, ir saistīta ar mentāliem stāvokļiem jeb to, kā mēs esat iemācījuši sevi domāt, rīkoties, uzvesties. Viens no lielākajiem harismas attīstīšanas rīkiem ir vide. Vide, kurā mēs dzīvojam, strādājam un uzturamies. Vidi veido arī cilvēki, ar kuriem mēs regulāri tiekamies. Tādēļ arī mēs varam novērot, kā mainās cilvēki, atrodoties pilnīgi jaunā vidē. Ja, piemēram, Jūs gribētu attīstīt līdera harismu, Jums būtu sevi "jāiedēsta" vidē un situācijās, kurās Jums būtu jāuzņemas atbildība (iespējams, jāsāk ar to, ka jānodibina uzņēmums). Jūs automātiski būsiet izaicinājumu un līderības vidē. Tādā veidā Jūs attīstīsiet vajadzīgos mentālos stāvokļus, kas ir nepieciešami līdera harismai. Un harismātiska līdera balss skan ļoti pārliecinoši. Vairāk par to, kā attīstīt harismu Jūs uzzināsiet šajā vebinārā "Harismas noslēpumi".
runāt ar lieliem burtiem
Savos mēģinājumos es ļoti bieži aktieriem saku: "Šo frāzi AR LIELIEM BURTIEM, lūdzu". (PS. Te Jūs varat uzzināt vairāk par manu daiļradi). Tas nozīmē - dariet visu, lai šo frāzi izceltu, padarītu svarīgāku un intensīvāku. Un aktieri patiešām sāk mainīt veidu, kā konkrēto frāzi izteikt. Viņi lēni un ar baudu sāk grauzties iekšā katrā vārdā, burtā un skaņā. Rezultātā tā jau kļūst par pilnīgi citu frāzi! Un noteikti piekritīsiet, ka skaidri un intensīvi izteikti vārdi un frāzes pievērš uzmanību. Uzreiz ir skaidrs, ka šim vārdam ir īpaša nozīme - un, ka tā ir noteikti jāsadzird.
Sāciet savu komunikācijas attīstības ceļu jau šodien. Atrodies sev piemērotāko apmācības formātu www.runasskola.lv
Svarīgi,apzināt sevi par labu esam un to, kā iemesla pēc, centies darīt vienu vai otru lietu.