publiskā runa

IZCILA PUBLISKĀ RUNA - profesionāla režisora ieteikumi

Publiskā runa ir viens no spēcīgākajiem pašizaugsmes instrumentiem. 

Pirmkārt, publiskā runa apvieno vairākas prasmes, kuras padara jebkuru cilvēku par vērā ņemamu personību.   

Otrkārt, publiskā runa nozīmē spēju sakopot domas konstruktīvā un skaidrā veidā. Spēja noformulēt savas domas un idejas vārdos ir samērā sarežģīts uzdevums daudziem cilvēkiem, jo tas ko mēs paši saprotam, ne vienmēr izdodas vēstīt saprotamā veidā savai publikai. Šī ir viena no vērtīgākajām mūsdienu prasmēm - spēt sarežģītas lietas pasniegt vienkārši un uztverami.   

Treškārt, publiskā runa ir iedvesmošanas instruments. Sākot ar tādām runām kā "Man ir sapnis", kad Martins Luters Kings mainīja sabiedrības domāšanas veidu, līdz pārliecināšanas runām, kā pārdot absolūti bezvērtīgas akcijas par lielu naudu filmā "The wolf of the wall street". Publiskā runa ir instruments ar kuru var mainīt cilvēku domas un līdz ar to pasauli.

Te Jūs varat redzēt publiskās runas paraugu latviešu valodā. Jūs dzirdēsiet režisora Viestura Meikšāna 15 minūšu runu 800 cilvēkiem par to, ka publiskā runa tiek uztverta kā publiskais sods. 

Publiskā runa ir drosmīgo teritorija, jo ne visi spēj stāties pretī "pārspēkam". Jā, tieši pārspēkam, jo publika ir, kā daudzgalvains monstrs jeb Goliāts. Un runātājs, kā Dāvids faktiski atrodas pārspēka priekšā. Jebkurš cilvēks jūt uztraukumu šādos mirkļos. Un pārvarot šīs bailes, mēs kļūstam daudz pārliecinātāki. 


      


    PUBLISKĀS RUNAS PARAUGS

    Tas, ka Guntara Graiksta un Gintas Gaumalas runa varētu būt viens no labākajiem publiskās runas paraugiem latviešu valodā pēdējos gados, ir dzirdēts no daudziem cilvēkiem. 

    Bet kādas ir šīs runas veiksmes atslēgas? 

    1. Ļoti daudz storytelling elementu, kas darbojas uz iztēli,

    2. Stabils koncepts: attiecības izskaidrotas caur tango prizmu,

    3. Izmantoti daudz humora elementi.

    Varbūt paskatieties, lūdzu, paši… (es esmu pievienojis arī savu komentāru). 

     Ak jā, neaizmirstiet piesekot Runas skolas Youtube kanālam. Mēs regulāri publicējam šādas pērles ;)


    publiskās runas tēmas

    Pirms Jūs sākat domāt publiskās runas tēmas saprotiet kāds ir Jūsu runas žanrs jeb uzdevums. Lūk, 4 galvenie publiskās runas žanri:

    1. Pārliecināšanas vai pārdošanas runas. Šis formāts ir ļoti populārs un izplatīts. Pārliecināšanas māksla ir viena no mūsdienu svarīgākajām prasmēm. Pārliecināšanas mākslas vebinārs ir pieejams šeit. 

    2. Ceremoniju runas. Šis formāts ietver tostus, bēru runas, apsveikuma runas, pieteikuma uzrunas. Tostu runu vebinārs ir pieejams šeit. 

    3. Negatīvas informācijas pasniegšana. Slikto ziņu formāts var būt gan atlaišana no darba, kritika, kā arī jebkura negatīva informācija. Te ir pieejams 2 stundu vebinārs par šo tēmu. 

    4. Stand-up vai izklaides runas. Kā attīstīt humora izjūtu Jūs varat izlasīt šeit.

    Publiskās runas tēmas var būt ļoti daudz un dažādas, bet ļoti svarīgi, ka Jūs atrodat oriģinālu tēmas rakursu. Izvairieties no ļoti plašām tēmām, piemēram, par mīlestību, par rūpniecību, par mēbelēm.

    Lai izvēlētos labu tēmu vienmēr cenšaties sašaurināt tēmu loku - segmentējiet tēmu ģeogrāfiski (mēbeles Latvijā ---> Aucē, rūpniecība Valmierā ---> Pārgaujā, utt), tēmu var segmentēt arī hronoloģiski (aktiermeistarība pirms 30 gadiem, 100 gadiem, utt), kā arī tēmu var segmentēt balstoties Jūsu viedoklī (stopēšana Āfrikā nav bīstama).

    - Ļoti izdevīgas ir "mītu laušanas" tēmas. Izdomājiet kādu stereotipu, kas valda sabiedrībā vai Jūsu kopienā un runas laikā apgāžat šos stereotipus.

    - Kā arī "Tips and tricks" formāts, kurā Jūs dalāties ar īsiem ļoti konkrētiem ieteikumiem, kā atrisināt kādu problēmu.

    - Ļoti populārs ir "Fuck-up stāstu" formāts, kurā Jūs dalāties ar kurioziem negadījumiem, pieļautām kļūdām, kā rezultātā Jūs ieguvāt neatsveramu pieredzi un mācību.


    publiskā uzstāšanās | kāds ir galvenais uzdevums?

    Publiskās runas galvenais uzdevums ir palikt atmiņā. Mūsu smadzenes neatšķir realitāti no fikcijas. Izdarīsim tagad nelielu eksperimentu:

    - Iedomājieties tagad savu mīļāko mūziku. 

    - Tagad iedomājieties, kā ar nagiem jūs skrāpējiet tāfeli. 

    - Tagad ieliecies savus pirkstus spainī ar smiltīm un izjūtiet smiltis starp saviem pirkstiem. 

    - Un nogaršojiet citronu un laimu, vai jūtat garšas atšķirības? 

    Mūsu smadzenes jeb iztēle uz šādiem impulsiem rada fiziskas reakcijas. Jebkas kam notic jūsu iztēle arī manifestēsies jūsu ķermenī. Līdz ar to, ja jūs nokļūsiet harismātiskā mentālā stāvoklī, arī jūsu ķermeņa valoda kļūs harismātiskāka.   

    Labākās TEDx runas paliek atmiņā un "pielīmējas" mūsu smadzenēm kā skočs. To var panākt, labi pārvaldot Storytelling principus. Storytelling elementi ir tas mehānisms kā mēs iedarbojamies uz iztēli.


    PUBLISKĀ RUNA SĀKAS AR PRASMI KLAUSĪTIES

    Runāt mēs visi mākam, bet ne visi prot klausīties. Un vēl mazāk cilvēku spēj sadzirdēt. 

    Katrs no mums ir saskārušies ar cilvēkiem, kuriem vispār neinteresē otrs sarunu partneris. Galvenais pateikt to, kas pašam galvā. 

    Lai cik dīvaini tas nebūtu, bet augsta līmeņa komunikācija sākās ar ļoti uzmanīgu klausīšanos. Arī publiskajā runā, neskatoties uz to, ka tiek runāts monologs, visu laiku ir mijiedarbība. Es to saucu par "pieslēguma" veidošanu ar publiku.  

    Pieslēgums ar publiku ir sajūta, kuru vislabāk izprot un praktizē profesionāli aktieri. Lai to izdarītu, ir jāsajūt publika. Jāsajūt savas auditorijas uzmanība, kuru var sajust gan kā enerģiju, gan kā elektrizētu klusumu telpā. 

    Kad ir "pieslēgums", tad publika reaģēs uz katru runātāja mazāko izpausmi, grimasi vai kustību. Publika kļūst par marioneti, kuru vada viņu izvēlētais pavēlnieks (vārda vislabākajā izpausmē, jo publika pati izvēlas savu vadītāju). 

    Lai izveidotu "pieslēgumu" ir nepieciešams viens ļoti svarīgs apstāklis. VĒLME DOT! 

    Jums, kā runātājam, ir jāgrib vēstīt. Jums ir jābūt ļoti spēcīgai vēlmei sniegt šīs zināšanas, atziņas, stāstus, jokus, statistiku, memorandus, tostus utt.. Lai Jūs gribētu dot, Jums ir jābūt pārliecībai, ka tā ir vērtība, ko Jūs runāsiet. 

    Es saprotu, ka ne vienmēr Jūs varat noticēt, ka instrukcija, kura Jums ir jāpavēsta ir vērtīga, bet tieši tāpat ir aktieriem, kuriem var būt dziļa nepatika pret kādu lugu vai izrādi, kura viņiem ir regulāri jāspēlē, bet viņi atrod savā materiālā: 


    1. To, kas viņiem patīk, 

    2. To, kam viņi tic, 

    3. Kas viņiem vienkārši liekas interesanti. 

    Aktieri pacenšas atrast katrā lugā, kurā viņi spēlē kaut ko, kas viņus "aizrauj". Aktieri ļoti labi saprot, ka tas vērtīgais laiks uz skatuves, kas viņiem tiek dots, būs pilnīgi bezjēdzīgs un neprofesionāls, ja viņi šo mājasdarbu neizdarīs. Viņi dara visu, lai katrā materiālā atrastu sevi! 

    Tieši tāpat būtu jārīkojas jebkuram publiskās runas praktizētājām. Jūs nedrīkstat stāties publikas priekšā, bez šī mājasdarba izdarīšanas. Jo savādāk publika jutīs, ka Jums ir vienalga.   

    Otrs virziens ir attīstīt sevī pārliecību un harismu. Jo šīs divas īpašības kalpos, kā saistviela, kā nepieciešamā gravitācija, lai Jūsu publika pie Jums pievilktos un gribētu Jūs klausīties. Jā, šīs īpašības ir iespējams attīstīt. Un es esmu 20 gadu laikā sakrājis efektīvākās metodes ar, kuru palīdzību attīstīt šīs prasmes. Vairāk par to var uzzināt šeit.


    KĀ ATTĪSTĪT PRASMI REAĢĒT?

    Ping Pong Galda tenisa spēle gan burtiskā, gan pārnestā nozīmē ir ļoti labs trenažieris komunikācijas attīstīšanai. Šī spēle iemāca reaģēt uzreiz. Tu nedrīksti domāt. Viss ko Tu dari ir koncentrējies uz virsū lidojošu bumbiņu. Komunikācijas kontekstā - viss uz ko Tu koncentrējies ir, ko Tev teiks partneris. Un Tu neatbildēsi, tad zaudēsi spēli (tāpat kā ping pongā, ja neatsit bumbiņu, Tu zaudē). Iesaku noskatīties Netflixā ļoti labu filmu “The half of it”, kur galvenā varone māca komunicēt kādam ļoti kautrīgam puisim. Šajā filmē ir epizode, kur viņi spēlē ping pongu, kā veidu, lai saprastu ko nozīmē komunikācijas process.
    Apzinātības prakses Cilvēki ar jums runā ne tikai ar vārdiem, bet ar savu emocionālo stāvokli, kuru jūs jūtat uzreiz. Jūs jūtat attieksmi, uzsvarus, pauzes. Jūs vienmēr varat sajust cilvēka domas pat tās nedzirdot, jo ķermenis, skatiens un viss cilvēka kopums par to vēsta. Rūpējieties par otru, aizmirstot sevi un tiešām patiesi ieklausieties otra cilvēka mikro-izpausmēs, aiz kurām slēpjas emocijas, domas, uztraukumi, kuri varbūt pat netiek pateikti vārdos. Mēs to visu jūtam. Tādēļ vajag attīstīt šo jūtīgumu saskarsmē. Arī lietišķā saskarsmē. Un to var izdarīt ar apzinātības praksēm.
    Improvizācijas teātra nodarbībās
    Improvizācijas nodarbības ir izcils veids, kā attīstīt spontanitāti - spēju būt šeit un tagad. Spēja reaģēt ir ļoti svarīga komunikācijas spēja.


    LABA PUBLISKĀ RUNA NEVIS PĀRLIECINA, BET IESAISTA

    Bieži vien es dzirdu, nu kāpēc lai viņiem interesētu mana atziņa, vai tas, kas ar mani notika. 

    Tā ir ļoti cilvēciska īpašība sevi nenovērtēt. 

    Labas publiskās runas mērķis nemaz nav pārliecināt visus par kaut kā pareizību vai nepareizību. Labas publiskās runas kritēriji ir, cik ļoti jūsu runa spēj ievilkt, cik stipri jūsu runa liek intelektuāli un emocionāli iesaistīties, cik daudz tā liek jums domāt, cik ļoti tā ļauj ieskatīties runātājā galvā, viņa domāšanas procesā.  

    Beigās klausītāji var saprast, ka šī svešā galva nav tā vieta, kur viņi labprāt uzturētos. Un tas ir pilnībā normāli. Jūsu uzdevums nav izpatikt publikai. Jūsu uzdevums ir dot iespēju Jūsu publikai pieslēgties Jūsu radītājai pasaulei. 

    Tieši tāpat, kā ne visiem var patikt kāda filma vai izrāde, bet, ja viņi to ir noskatījušies ar interesi, tad laiks nebūs pavadīts veltīgi. Jūsu runām ideālā variantā ir jākļūst par piedzīvojumu, kas izved jūsu klausītāju ārā no telpas un laika. 

    Kā dot iespēju saviem klausītājiem pieslēgties Jūsu radītājai pasaulei? 

    Tā ir kombinācija starp ļoti smalki izstrādātu saturu, kurā ir gan vērtīgas atziņas, gan stāsti, kas aktivizē iztēli, gan izklaidējoši un dramatiski piemēri, gan zinātniskā daļa (kuru tik ļoti gaida zinātniskā tipa klausītājs). 

    Gan arī pārliecība, harisma, personiskā gravitācija, ar kādu Jūs runājat (kā attīstīt jaudīgu balsi varat uzzināt šajā vebinārā). 

    Kā arī pārsteidzoša oriģinalitāte Jūsu runā, izmantojot tādus izteiksmes līdzekļus, kādus Jūsu klausītāji ļoti reti, kad redz - paplašinātās realitātes izmantošana, oriģināli interaktivitātes paņēmieni, skatuves kustība, kas pārsteidz, mūzikas un skaņu izmantošana runā, telpas, gaismu un kostīmu izmantošana. 

    Šie visi ir elementi, ar kuriem reti kurš strādā. Un vienīgais iemesls, kādēļ tik reti - jo neviens cits to nedara! Ja neviens to nedara, tad tas nozīmē, ka Jums ir vienreizēja iespēja palikt savas publikas atmiņā!  
          


      Senākie posti
      Jaunākie posti

      Atstāt komentāru

      Aizvērt

      PUBLISKĀS RUNAS PAMATI

      Klātienes praktiskā darbnīca

      Praktizējiet visus svarīgākos publiskās runas elementus sākot no neverbālās komunikācijas un struktūru veidošanas, līdz pat storytelling un uztraukuma kontrolei režisora Viestura Meikšāna vadībā.

      Uzzināt vairāk

      Age verification

      By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

      Meklēt

      Tavs grozs tukšs. Kā tā?
      Uz katalogu