IZCILA PUBLISKĀ RUNA - profesionāla režisora ieteikumi

IZCILA PUBLISKĀ RUNA - profesionāla režisora ieteikumi

Publiskā runa ir viens no spēcīgākajiem pašizaugsmes instrumentiem. Tas apvieno vairākas prasmes, kuras padara jebkuru cilvēku par vērā ņemamu personību. Publiskā runa ir drosmīgo teritorija, jo ne visi spēj stāties pretī "pārspēkam". Jā, tieši pārspēkam, jo publika ir kā daudzgalvains monstrs jeb Goliāts, un runātājs kā Dāvids faktiski atrodas neuzvaramā situācijā. Jebkurš cilvēks jūt uztraukumu šādos mirkļos. Un pārvarot šīs bailes, mēs kļūstam daudz pārliecinātāki. Otrkārt, publiskā runa nozīmē spēju sakopot domas konstruktīvā un skaidrā veidā. Spēja noformulēt savas domas un idejas vārdos ir samērā sarežģīts uzdevums daudziem cilvēkiem, jo tas ko mēs paši saprotam, ne vienmēr izdodas vēstīt saprotamā veidā savai publikai. Šī ir viena no vērtīgākajām mūsdienu prasmēm - spēt sarežģītas lietas pasniegt vienkārši un uztverami. Treškārt, publiskā runa ir iedvesmošanas instruments. Sākot ar tādām runām kā 'Man ir sapnis", kad Martins Luters Kings mainīja sabiedrības domāšanas veidu, līdz pārliecināšanas runām kā pārdot pildspalvu filmā "The wolf of the wall street". Publiskā runa ir instruments ar kuru var mainīt cilvēku domas un līdz ar to pasauli.


Publiskā runa sākas ar prasmi klausīties

Runāt mēs visi mākam, bet ne visi protam sarunāties. Ir tik daudz cilvēku kuriem vispār neinteresē sarunu partneris, galvenais pateikt to kas man galvā, un viss prom.   Lai cik dīvaini tas nebūtu, bet augsta līmeņa komunikācija sākās ar ļoti uzmanīgu klausīšanos. Tieši prasme sadzirdēt saklausīt, ir ļoti svarīga veiksmīgai komunikācijai, jo jūs gribat atbildēt un reaģēt tieši uz to, ko kas ir svarīgākais jūsu saruna kontekstā. Jums ir jāsadzird kas sāp, kur var vēl rakt, kur var padziļināt tēmas izpausmi.   Prasmi klausīties var attīstīt 

Ping pong
Jums uzreiz ir jādod pretī. Iesaku noskatīties Netflixā ļoti labu filmu “The half of it”, kur galvenā varone māca komunicēt kādam ļoti kautrīgam puisim, un tur tieši viņi spēlē ping pongu kā veidu, lai saprastu šo procesu.
Apzinātības prakses
Cilvēki ar jums runā ne tikai ar vārdiem bet ar savu emocionālo stāvokli, kuru jūs jūtat uzreiz, ar attieksmēm, ar uzsvariem, un pauzēm. Jūs vienmēr varat sajust cilvēka domas pat tās nedzirdot, jo ķermenis, skatiens viss cilvēka kopums par to vēsta. Rūpējoties par otru, aizmirstot sevi un tiešām patiesi gribot ieklausīties otrā cilvēkā, mikro niansēs aiz kurām slēpjas, sarunas partnera emocijas, domas, uztraukumi, kuri varbūt pat netiek pateikti vārdos. Mēs tik to jūtam. Tādēļ vajag attīstīt šo jūtīgu saskarsmē, arī lietišķā saskarsmē.
Improvizācijas teātra nodarbībās
Kur māca būt šeit un tagad. 

laba publiskā runa nevis pārliecina, bet iesaista

Bieži vien es dzirdu, nu kāpēc lai viņiem interesētu mana atziņa, vai tas kas ar mani notika. Tā ir ļoti cilvēciska īpašība sevi nenovērtēt. Ļoti daudz ir dzirdēts, ka gan paši runātāji saka, kāpēc lai tas būtu cilvēkiem interesanti? Tieši tāpat ir dzirdēts, ka es neticu tam ko jūs runājiet, tas nav priekš manis, utt. Bet labas publiskās runas mērķis nemaz nav pārliecināt visus par kaut kā pareizību vai nepareizību. Labas publiskās runas kritēriji ir cik ļoti jūsu runa spēj ievilkt, cik stipri jūsu runa liek intelektuāli un emocionāli iesaistīties, cik daudz tā liek jums domāt, cik ļoti tā ļauj ieskatīties runātājā galvā, viņa domāšanas procesā – kaut gan beigās jūs varat saprast, ka šī svešā galva nav tā vieta, kur jūs labprāt uzturētos. Jūsu runām ideālā variantā ir jākļūst par piedzīvojumiem, kuri aizved jūsu klausītāju prom ārā no telpas un laika.

runas māksla aktivizē iztēli

Komunikācijas uzdevums manuprāt ir palikt atmiņā. Efektīva komunikācija būs tāda, kas paliks atmiņā, iedarbīga komunikācija paliks atmiņā, aizkustinoša arī paliks atmiņā. Tas ir tāpat kā rezervēt savu klausītāju atmiņas folderī sev nelielu stūrīti, vietiņu uz ilgiem laikiem. Tas nozīmē izkonkurēt cita veidu informāciju, kura neaizķersies un atbirs uz kategoriju “nav svarīgi”.   Mūsu smadzenes neatšķir realitāti no fikcijas. Iedomājieties tagad savu mīļāko mūziku. Tagad iedomājieties, kā ar nagiem jūs skrāpējiet tāfeli. Tagad ieliecies savus pirkstus spainī ar smiltīm un izjūtiet smiltis starp saviem pirkstiem. Un nogaršojiet citronu un laimu, vai jūtat garšas atšķirības? Mūsu smadzenes jeb iztēle uz šādiem impulsiem rada fiziskas reakcijas. Jebkas kam notic jūsu iztēle, arī manifestēsies jūsu ķermeņos. Līdz ar to, ja jūs nokļūsiet harizmātiskā mentālā stāvoklī, arī jūsu ķermeņa valoda kļūs harizmātiskāka.   Labākās TEDx runas paliek atmiņā un pielīmējas mūsu smadzenēm kā skočs. To var panākt labi pārvaldot Storytelling principus. Storytelling elementi arī ir mehānisms kā mēs iedarbojamies uz iztēli. Tas nozīmē, skaidri izteikta lokācija, vai ģeogrāfija, vieta, kuru mēs varam ieraudzīt savā iztēlē. Piemēram, alpīnisti, kuri trenējas Latvijas apstākļos izmanto 10 stāvus augstus graustus un lec no šādu māju jumtiem iesieti striķos, nevis gumijās, bet striķos, kas nozīmē, ka lēcienam ir jābūt ar ieskrējienu, lai trenētu virāžu. Vai arī, Tīnai ir labākais draugs Arčijs. Viņš ir 7 gadus vecs sanbernārs, sver 80kg, un viņam līst siekalas nepārtrauktā tērcītē.

publiskās runas paraugs

TED ir viens no veiksmīgākajiem un aizraujošākajiem publiskās komunikācijas formātiem pasaulē. Katru dienu vairāki miljoni skatītāju tiešsaistē noskatās kādu runu no TED konferencēm. Šīm runām ir pat izveidojies savs stils, piemēram, lielākā daļa runu sākas ar stāstu. Bet tā nav vienīgā kopīgā īpašība TED runām. Šajā rakstā Tu uzzināsi 7 būtiskas TED runu īpašības, kas padara TED runas par veiksmīgām. Tu droši varēsi izmantot šo veiksmes formulu arī savās prezentācijās!

18 minūšu ilgas TED runas ir gan neirozinātnē balstīts laika limits, gan arī mārketinga stratēģija. Ir zinātniski pierādīts, ka ieinteresēta auditorija spēj noturēt nedalītu uzmanību līdz 18 minūtēm. Pēc tam klausītāju uztvere pakāpeniski noplok, ja netiek dota iespēja atpūsties. Šis laika limits ir TED konferenču viena no veiksmes atslēgām, jo runas ir ne par īsu, ne par garu, tādējādi ir iespējams pavēstīt ko nozīmīgu. No strukturēšana viedokļa izveidojas nevainojamā 3x6 minūšu struktūra.

Klausoties TED runas, var saskatīt līdzības ne tikai tajā, kā tās veidotas, bet arī to formātos. Trīs populārākie formāti ir: Pamācība jeb “how to”. Šī formāta uzstādījums ir iemācīt publikai kaut ko vērtīgu.

Mītu laušanas formāts. Šis ir revolucionārs uzstādījums – iešana pret straumi. Tas iznīcina vecās idejas, lai piedāvātu jaunas. Publikai patīk, kad kaut kas tiek iznīcināts.

Mītu laušanas formāts. Šis ir revolucionārs uzstādījums – iešana pret straumi. Tas iznīcina vecās idejas, lai piedāvātu jaunas. Publikai patīk, kad kaut kas tiek iznīcināts.




“What if” formāts. Šis ir eksperimentu formāts. Parasti autors uzstāda sev intriģējošu uzdevumu, izpilda to, un tad pastāsta par saviem novērojumiem un rezultātiem. Šis ir oriģināls un līdz ar to ļoti veiksmīgs runu formāts.



3. Storytelling kā mehānisms, lai paliktu atmiņā

Labākās TED runas pielīmējas mūsu atmiņai kā skočs. To var panākt, labi pārvaldot storytelling principus. Storytelling elementi ir mehānisms, kā mēs iedarbojamies uz iztēli. Tas nozīmē – aprakstīt skaidri izteiktu lokāciju vai ģeogrāfiju, vietu, kuru mēs varam ieraudzīt savā iztēlē. Uz iztēli vislabāk iedarbojas detaļas. Mūsu iztēle nespēs neko ieraudzīt, ja jūs būsiet skopi savā aprakstā, bet dažreiz pietiek ar 2-3 detaļām, kuras uzbur uzreiz vajadzīgo priekšstatu.  “Es pamodos kādā telpā, kas izskatījās kā vannasistaba lētā motelī. Sienas bija noklātas ar netīrām, zilām flīzēm, es atrados vannā. Vanna bija pilna ar ledu, uz vannas malas bija vecais Nokia mobilais telefons, kuram blakus bija nobružāta dzeltena lapele ar kādu ķīniešu hieroglifu un trīs cipariem 911”. Noskaties, kā Daniels Levitins izmanto šos storytelling elementus savā TED runas ievadā (līdz 1min 40sek).

4. Labākie ievadu piemēri TED runās

Ļoti daudzas TED runas sākas ar stāstu. Tas ir paņēmiens, par kura pārāk biežu izmantošanu TED runas tiek kritizētas un sauktas par paredzamām. Bet ir arī vairāki ļoti labi piemēri TED pasaulē, kā sākt savu runu, nekrītot uz nerviem saviem klausītājiem. (līdz 2. minūtei)

Daniel Amen. The most important lesson from 83000 brain scans (līdz 18. sekundei)

5. Oriģinalitāte

TED runas ir ļoti līdzīgas. Iespējams, tas ir saistīts ar to, ka viens skatās uz otru un padomā, ka tieši tā ir jādara. Bet dažas runas ir pārsteigums. Tās ir ārpus konkurences tādēļ, ka ignorē ierastos modeļus un līdz ar to nav paredzamas.

6. Harisma

Dažreiz pat 40-60% runas efektivitātes ir atkarīga no runātāja harismas un personības. Ir tādi runātāji, kuri ir magnetizējoši, uz kuriem nav iespējams neskatīties, jo viņi it kā staro. Ir vairākas TED runas, kur runātāji savaldzina un hipnotizē savu auditoriju ar pārliecību. Pētījumi pierāda, ka harismātiska uzvedība dzimst mūsu galvā. Ja jūsu iekšējais stāvoklis ir anti-harismātisks, tad jūs šo stāvokli nevarēsiet noslēpt, agri vai vēlu jūsu sajūtas un domas izlīdīs virspusē.

7. Humora izjūta

Humors ir viens no efektīvākajiem instrumentiem, lai iegūtu auditorijas labvēlību. Bet tas ir arī viens no sarežģītākajiem instrumentiem, jo šāds saturs vienmēr jāpārbauda – vai tas vispār strādā. Dažas no TED runām ir veidotas un pasniegtas pat kā stand-up komēdijas. Lūk dažas no tām:

Senākie posti
Jaunākie posti

Atstāt komentāru

Aizvērt

3 klātienes lekcijas par publisko runu

3 vakari katrs pa 2 stundām. Šo 3 klātienes lekciju laikā Jūs uzzināsiet par visām svarīgākajām komunikācijas tēmām sākot no strukturēšanas un uzmanības noturēšanas trikiem, līdz uztraukuma kontroles mehānismiem. Visu 35h apjomīgo Runas skolas komunikācijas lekciju repertuāru Jūs dzirdēsiet koncentrētā veidā 3 vakaru laikā. Turklāt, tas būs ne tikai izglītojoši, bet arī izklaidējoši.

3., 10., 17. novembrī no 18.30-20.30

Uzzināt vairāk

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Meklēt

Tavs grozs tukšs. Kā tā?
Uz katalogu