Emocijas un to kontroles un apzināšanās mehānismi

Emocijas un to kontroles un apzināšanās mehānismi

Emocijas ir katra cilvēka ikdienas krāsviela. Prasme tās apzināties un kontrolēt, tāpat kā mēs kontrolējam garšvielu pievienošanu ēdienam, arī var noteikt cik ļoti mēs baudīsim savu ikdienu. Arī manā draugu lokā ir ļoti daudz cilvēku, kuri padodas nekontrolējamu emociju vētru priekšā, kuri nespēj tās kontrolēt un beigās nonāk līdz pašnāvības sliekšņa. Tā ir ļoti būtiska katra cilvēka ikdienas sastāvdaļa, tādēļ šajā rakstā par to kā strādāt ar emocijā, kā ar tām sadzīvot un pieņemt tās.


emocijas, kā varavīksne

Emocionālā inteliģence ir līdzsvars starp divām smadzeņu daļām, starp racionālo domāšanu un emocijām. Tā palīdz atpazīt un vadīt gan savas, gan publikas emocijas. Padalīsimies ar 5 ieteikumiem, kā emocionālā inteliģence noder publiskās uzstāšanās laikā!

1. Publika = cilvēki, nevis roboti

Kad atrodaties publikas priekšā, atcerieties, ka Jūs komunicējat ar CILVĒKIEM. Publika nav daudzgalvains pūķis, no kura būtu jābaidās. Publika ir cilvēki, tādēļ ir jāiegaumē, ka cilvēki labāk informāciju uztvers, ja tajā ieliksiet EMOCIJAS. Ja palīdzēsiet publikai izjust emociju, kuru esat iecerējis, piemēram, licis pasmieties publikai, iedvesmojāt publiku izvirzīt sev jaunus mērķus, likāt publikai just līdzi Jūsu stāstam. Ir dažādas metodes, kā manipulēt ar publiku jeb likt publikai sajusties tā, kā esat to iecerējis. Prasme just publikas emocijas, prasme mijiedarboties ar publiku tā, lai tā sajustu to, ko esat iecerējis ir viena no emocionālās inteliģences īpašībām, kura piemīt katram harizmātiskam oratoram.

2. Sevis un ķermeņa "uzskaņošana"

Emocionāli inteliģenti cilvēki zin, ka pirms kāpšanas uz skatuves, nepieciešams pareizi noskaņot NE TIKAI SAVU PRĀTU, BET ARĪ ĶERMENI. Tieši pirms kāpšanas uz skatuves stresa līmenis ir visaugstākais. Lai neapjuktu emocijās uz skatuves, lai nepazustu baiļu varā, ir nepieciešams atpazīt stresu, kas parādas pirms publiskajām uzstāšanās reizēm. Atpazīstot šīs emocijas laicīgi, tās būs vieglāk transformēt pozitīvā un radošā enerģijā. Atcerieties, ka EMOCIJAS NEDZĪVO TIKAI PRĀTĀ. Tas ir, ar prātu vien stresu un bailes nomierināt nevar. Ir dažādas metodes, kā ar ķermeņa kustību palīdzību var nomierināt sevi, sajūtot sevi kā stabilu, drošu un pārliecinātu personu. Noderīgi ir atpazīt un sajust, kurā ķermeņa daļā šis stress "dzīvo". Varbūt Jums ir savilkti pleci, "trīcošas" kājas utt.? Kad esat sajutis, kur šis stress uzkrājas, būtu ieteicams ar sev piemērotiem stiepšanās vai atbrīvošanas vingrinājumiem šo vietu izkustināt. Savukārt lai iegūtu tonusu savā ķermenī, pamēģiniet izpildīt dažus vienkāršus kardio vingrinājumus - paleciet, uztaisiet pietupienus, piepumpējieties. 

3. Kādēļ vispār man vajag publikas uzmanību?

Emocionāli inteliģentas personas vispirms saprot, kādēļ viņi vēlas publiski uzstāties. Tas nozīmē, ka viņiem ir skaidra motivācija, un viņi patiešām GRIB UZSTĀTIES. Motivēti un pārliecināti cilvēki apzinās, kādu vēstījumu vēlas nodot savai publikai, viņi apzinās, ar kādām metodēm to var panākt, kā arī saprot katras publiskās uzstāšanās atbildību. Pateicoties šai atbildības sajūtai, viņi labi sagatavojas pirms publiskās runas. Motivācija ir enerģija, kuru audzējot, katra uzstāšanās reize būs veiksmīga. Emocionālā inteliģence attīstās, izprotot katras rīcības motivāciju.  Iedomājieties - kā publika Jūs uztvers, ja Jums nebūs skaidri definēts vēstījums, ko vēlaties tai nodot? Kā publika noticēs Jūsu teiktajam, ja būsiet nepārliecināts un nedrošs? Kā publika varēs novērtēt laiku, kuru tā patērē, klausoties Jūsu runā, ja pat nebūsiet investējis laiku, lai svarīgāko informāciju pasniegtu loģiskā, bet interesantā un uztveramā veidā? Ja sajutīsiet sevī tīru motivāciju savai publikai sagatavot lielisku pasākumu, tad  - gatavošanās šim pasākumam būs ar prieku; - Jums būs vieglāk fokusēties uz izvirzītajiem sagatavošanās uzdevumiem; - jutīsieties pārliecināts gan par sevi, gan par to, ko runājat; - spēsiet nodot šo pozitīvo sajūtu arī publikai.  Iedvesmot un motivēt publiku ir viens no labākajiem (bet ne vieglākajiem) veidiem, kā publikai atstāt atmiņā paliekošu iespaidu par sevi.

4. Jā, es Tevi sadzirdēju!

Emocionālā inteliģence nozīmē atpazīt ne tikai savas emocijas, bet arī publikas emocijas. Katrā uzstāšanās reizē ir jārēķinās ar to, ka auditorijā var būt kāds potenciālais stresa faktors: - kādam var pēkšņi iezvanīties telefons; - Jums var uzdot neērtu jautājumu, vai pat izteikt kritiku; - Jūs varat ieraudzīt zālē kādu garlaikotu klausītāju vai pat to, ka notiek sarunas Jūsu uzstāšanās laikā. Tāpat var būt arī tehniski faktori, kas Jūs izsitīs no līdzsvara, ja nebūsiet attīstījis sevī spēju kontrolēt emocijas jeb izkopis emocionālo inteliģenci. Sagatavojieties arī šādām situācijām: - Kā reaģēsiet, ja pēkšņi Jums izslēgsies mikrofons? - Kā Jūs turpināsiet prezentāciju, ja nedarbosies projektors? - Kā izmantosiet skatuvi, ja gaismas nebūs pareizi noregulētas? Protams, visām situācijām nav iespējams sagatavoties, tomēr apzināti attīstot sevī stresa kontroles mehānismus, Jūs varēsiet adekvāti reaģēt uz neparedzētiem notikumiem, kas ļaus Jums nepazust un turpināt prezentāciju. Jāpiebilst, ka tieši šādos -neparedzētos stresa apstākļos gan Jūs, gan publika vislabāk var nolasīt Jūsu emocionālās inteliģences līmeni. Kā attīstīt mijiedarbību ar publiku? Kur iemācīties reaģēt adekvāti uz dažādiem neparedzētiem notikumiem? Atbilde ir - Jūsu laiks. Jums vajadzētu ieguldīt savu laiku, lai saprastu, kādi stresa kontroles mehānismi ir piemēroti tieši Jums. Jums jāiegulda laiks, lai sev nolasītu, kā tieši Jūs reaģējat uz neparedzētiem notikumiem. Audzējiet sevī apzinātību un klātesamību, tas ļoti labi palīdzēs piefiksēt gan emocijas, gan notikumus, tai pat laikā "nezaudējot prātu" un konstruktīvu domāšanu. Un pats praktiskākais ieteikums ir - ieguldiet laiku, praktiski uzstājoties. Tikai trenējot un vērojot sevi, piefiksējot savas veiksmes un kļūdas, Jūs apzināti sevī attīstīsiet emocionālās inteliģences līmeni. 

5. Interesējieties 

Lai uzstāšanās laikā Jūs varētu meistarīgi vadīt un kontrolēt savas emocijas, adekvāti reaģēt uz dažādiem notikumiem, esiet proaktīvi un izglītojieties par šo tēmu! Lūk, ieskatam daži resursi, kur meklēt papildus informāciju par emocionālo inteliģenci: - Ļoti laba, populāra un apbalvota grāmata par emocionālo inteliģenci ir psihologa Daniela Golmana "Tava emocionālā inteliģence - kādēļ tā ir svarīgāka par IQ" / Daniel Goleman, Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ/ - Ieskatieties Daniel Goleman TedX runā, kurā viņš asprātīgā un uzrunājošā veidā cenšas likt publikai aizdomāties par to, kāpēc sabiedrība nav līdzjūtīgāka.

Senākie posti
Jaunākie posti

Atstāt komentāru

Aizvērt

3 klātienes lekcijas par publisko runu

3 vakari katrs pa 2 stundām. Šo 3 klātienes lekciju laikā Jūs uzzināsiet par visām svarīgākajām komunikācijas tēmām sākot no strukturēšanas un uzmanības noturēšanas trikiem, līdz uztraukuma kontroles mehānismiem. Visu 35h apjomīgo Runas skolas komunikācijas lekciju repertuāru Jūs dzirdēsiet koncentrētā veidā 3 vakaru laikā. Turklāt, tas būs ne tikai izglītojoši, bet arī izklaidējoši.

3., 10., 17. novembrī no 18.30-20.30

Uzzināt vairāk

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Meklēt

Tavs grozs tukšs. Kā tā?
Uz katalogu