Stāsts | Kā izveidot aizraujošu stāstu?

Stāsts | Kā izveidot aizraujošu stāstu?

Stāsts dod iespēju klausītājiem identificēties ar Jūsu radīto pasauli. Visi 5 instrumenti ar kuriem mēs būvējam stāstu, kalpo šim vienam mērķim, lai Jūsu klausītājs, pēkšņi, nokļūtu Jūsu realitātē, Jūsu ideju pasaulē, lai klausītājs kļūtu par liecinieku, kurš piedzīvo to, par ko Jūs runājat. Labi stāsti rada sajūtu, ka klausītājs ir it kā ceļojumā, kur seko līdzi kādam varonim. Aizraujoši stāsti sastāv no sekojošiem elementiem: varonis, hronoloģija, ko grib varonis, antivaronis, notikums.


Hronoloģija
Laika pieminēšana palīdz klausītājam labāk orientēties jūsu stāstā. Laika pieminēšana palīdz klausītājam labāk orientēties Jūsu stāstā.
Varonis
Cilvēks, kuram mēs sekojam Jūsu stāsta laikā.
Ko grib varonis?
Noformulēts un skaidri izteikts sapnis, kuru grib sasniegt varonis.
Antivaronis
Šķēršļi un problēmas, kuras traucē varonim sasniegt savu sapni. 
Notikums
Ļoti konkrēta situācija, kura pilnībā izmaina stāsta gaitu. Parasti notikums, ir kāda dramatiska situācija.


stāsts par bailēm

Lūk, viens piemērs kā ir uzbūvēts stāsts. PS. Stāsti par bailēm ietilpst vienā no četrām lielajām tēmām, kuras vienmēr ļoti labi notur publikas uzmanību. Pārējās 3 iedarbīga stāsta tēmas ir nāve, mīlestība un nauda.


stāsti - uzmanības noturēšanas galvenais noslēpums

Būvējot savus stāstus, analizējot citu veidotos stāstus, Jūs arvien vairāk sāksiet sajust cik uzmanīgi Jūsu publika Jūs klausās. Jūs sāksiet pievērst uzmanību struktūrai, intensitātei, pretestībai. Stāsti ir komunikācijas pirmavots.  No šīs pūra lādes var ļoti daudz ko "izcelt".  Storytelling jeb stāstu būvēšanas mākslas apguve liks Jums sākt domāt dramaturģiski jeb kā amerikāņu kalniņos.

Es esmu noklausījies vairāk kā 500 dažādus stāstus un 7 labākos no tiem es izstāstīšu šajā video lekcijā. Kā arī sniegšu to analīzi, lai vēl labāk Jūs varētu apgūt stāstu veidošanas prasmes.


storytelling ir tikai līdzeklis

STORYTELLING IR TIKAI LĪDZEKLIS, NEVIS REZULTĀTS. Turklāt šis līdzeklis jāuztver kā ilgtermiņa risinājums, kuru vajag pielietot jebkura veida runās. STORYTELLING izskaidro principus, kā darbojas uzmanības noturēšanas pasaule. Ja Jūs apgūsiet šos principus, tad komunikācija, jebkurā tās izpausmē, kļūs blīvāka, spilgtāka un jēgpilnāka.

Lūk, ko Jūs spēsiet izdarīt, ja apgūsiet stāstu veidošanu:

  • Skaitļos un atskaitēs saredzēt dramaturģijas iespējas
  • Prast definēt savas runas vienu galveno virsotni, vienu svarīgāko atziņu
  • "Iedzīvināt" objektu, par kuru runājat - projektu, statistiku, problēmu vai risinājumu, tādējādi liekot publikai just līdzi
  • Just, ko domā un kā jūtas auditorija
  • Kontrolēt savu runu, kontrolēt prezentācijas attīstības gaitu
  • Veiksmīgi iegūt un noturēt publikas uzmanību

Ja esat gatavi padziļināti apgūt stāstu veidošanas tēmu, tad šis 4,5h apjomīgais vebinārs būs tieši tas, ko Jūs meklējat. Pieteikties uz šo "Stāstu veidošanas darbnīcu" var šeit.


varonis

Lai stāsts strādātu, mums ir jāseko galvenajam tēlam. Tas varat būt Jūs, kāds Jūsu klients vai cilvēku grupa: pāris, sporta komanda, jūsu uzņēmuma nodaļa. Jebkurā gadījumā, Jūsu publikai ir vajadzīgs varonis, kura gaitām mēs sekosim.   

Iedomājieties pludmali ar miljons pēdu nospiedumiem, tie visi ir cilvēki ar saviem stāstiem. Bet tikai tad, kad mēs izvēlamies no šo pēdu nospiedumiem vienu konkrētu cilvēku, tad stāsts sāk strādāt, jo mēs varam viņam izsekot. Tas nenozīmē, ka pazūd pārējie cilvēki.  

Mūsu galvenais varonis ar viņiem tiekas, runā, viņi atnāk un aiziet, bet fokusā paliek mūsu galvenais varonis. Publikai ir jāuzzina, kurš ir galvenais varonis, pašā jūsu stāsta sākumā. Tam jānotiek, ieteicams, pirmajās 30 sekundēs, vienlaicīgi minot laiku un vietu, kur notiek darbība. Pēc tam, visa stāsta garumā, būtu svarīgi turpināt attīstīt šo tēlu, daloties ar viņa domām, emocijām un pārdzīvojumiem. Ideālā gadījumā, Jūsu tēla domas un uzskati mainās stāsta laikā.   

Kas varētu būt Jūsu stāsta varonis?

  • Klients, kuram ir kāda problēma, kuru Jūs atrisināsiet,
  • Produkta autors, kurš stāsta gaitā nonāk līdz produkta idejai un attīsta to,
  • Komanda, vadītājs vai darbinieks, kurš saskaras ar izaicinošu uzdevumu.

Dziļš tēls / sekls tēls

  • Definējiet, kādi ir tēla talanti un intereses,
  • Padariet Jūsu tēlu cilvēcīgu,
  • Padariet Jūsu tēlu trīs-dimensionālu,
  • Aprakstiet tēla fizisko izskatu.


hronoloģija

Darbs ar laiku var padarīt jūsu stāstu neticami aizraujošu. Šī spēlēšanās ar laiku var arī izglābt salīdzinoši vāju stāsta materiālu: ielieciet vienu flashback epizodi, izdomājiet kādu viltus gājienu un sakārtojiet savu stāstu trīs secīgās hronoloģiskās daļās, un jūsu stāsts uzreiz iegūs krāsu un dinamiku. 

Ja glezniecībā  koka rāmis ir tas, kas satur visu darbu kopā, iezīmē robežas un rada nobeigta mākslas darba sajūtu, tad komunikācijā un stāstu pasaulē rāmis ir skaidri iezīmēts ievads un nobeigums. Šis rāmis ar savām robežām rada viengabalainības sajūtu, tajā pašā laikā tas satur kopā stāsta struktūru.    

Sekojošais ir “varoņa ceļojuma” stāsta piemērs, kas ir sastrukturizēts konkrētos laika nogriežņos:


Ievads
Māris jau ļoti agrā bērnībā sapņoja kļūt par ārstu, tāpat kā viņa tēvs
Pamatskola
Pirmajā klasītē sešu gadu vecumā viņam tika atklāta disleksija. Visu pamatskolas laiku skolotāji nesekmīgi centās pierunāt viņa vecākus pārcelt bērnu uz internātskolu. Šajā laikā Māris cīnijās ar klasesbiedru pazemojumiem.  
Vidusskola
Obligātās literatūras un tuvojošos eksāmenu dēļ viņa tēvs sāka palīdzēt apgūt mācību vielu, lasot dēlam priekšā. Ar lielu neatlaidību Māris tomēr pabeidza arī vidusskolu.
Augstskola
Ar tēva palīdzību Māris tika uzņemts Medicīnas Akadēmijā. Tēvs mirst pēc 3 gadiem, atstājot Māri vienu pašu bez naudas un atbalsta. Šajā laikā Māris jau spēj izlasīt teikumu bez kļūdām, bet tas viņam prasa 4x ilgāku laiku nekā citiem studentiem. Ar milzīgām pūlēm Māris beidza arī Medicīnas Akadēmiju.
Fināls Šodien, kad Māris veiksmīgi strādā par ārstu jau 10 gadus, viņš saka: “Es zinu, ka tēvs lepotos ar mani”. 


Pievērsiet uzmanību diviem apstākļiem:

Pirmkārt, ievads un fināls ir sasinhronizēti  tādā veidā, ka ievadā esam dzirdējuši Māra sapni. Finālā, šis sapnis ir īstenojies. Tādā veidā mēs esam izveidojuši stāsta rāmi. 

Otrkārt, vidus daļa ir sakārtota hronoloģiski trīs dažādos mācību posmos. Šis apstāklis uzreiz palīdz klausītājam labāk orientēties situācijās, līdz ar to klausītājs iegūst daudz ļoti svarīgas informācijas. 

Turklāt, šāda sakārtošana ir secīga, loģiska un virza darbību uz priekšu.

Lūk, vēl viens video materiāls par to kā strādāt publikas iztēli:


ko grib varonis?

Makšķernieku terminoloģijā “varoņa griba” ir vizulis, kuram sekos jūsu klausītājs. Jo garšīgāks, spilgtāks, oriģinālāks, vērtīgāks šis vizulis liksies Jūsu klausītājiem, jo lielāka iespēja, ka viņi sekos Jūsu stāstam līdz galam, tāpat kā zivs būtu gatava sekot ēsmai. 

Tieši šī instrumenta dēļ, cilvēki tik bieži skatās sliktas filmas līdz beigām, jo viņi vienkārši grib uzzināt, kā tas viss beigsies.   Šis instruments ir viens no lielākajiem klupšanas akmeņiem stāstu veidošanā, jo tā trūkums ir galvenais iemesls garlaicīgiem stāstiem. Ja nav kam sekot, tad publikas uzmanība izsīkst.

Kā radīt aizraujošu varoņa sapni?

Ir vairāki jautājumi, kuri Jums palīdzēs izveidot savu “ēsmas vizuli”: 


Kas notiks, ja viņa to nesasniegs?
Ilze atrodas reanimācijā ar smagām traumām pēc kritiena no 5 stāvu mājas jumta. Tas ir zemākais viņas dzīves punkts, gan fiziski, gan emocionāli. Viņas vīrs saka, ka atcels pēc 4 mēnešiem paredzēto alpīnisma kāpienu ļoti sarežģītā klintī - Marokā. Bet Ilzei gatavošanās šai ekspedīcijai un šīs klints izkāpšana kļūst par vienīgo glābšanās salmiņu, ar kura palīdzību viņa spētu sevi izvilkt ārā no savas dziļākās bedres.   
Cik sen viņš to jau grib?
Piecgadīgs puika, kuram ir disleksija, nespēja lasīt un rakstīt, nolēma, ka būs ķirurgs tāpat kā viņa tēvs, kurš ir pazīstams ķirurgs Liepājā, un apzināti visu laiku gāja uz šo mērķi.   
Kāpēc viņš to grib?
Aleksandram ir 15 gadi, viņš pirmo reizi mūžā ir ārzemēs un pirmo reizi mūžā redz kalnus. Šis skats pārņem viņa būtību, kalni fascinē viņu tik ļoti, ka viņam obligāti ir jāuzkāpj vienā no tiem kalniem, ko viņš arī nolemj darīt, kaut gan līdzi ir tikai pustukša ūdens pudelīte (stāsta gaitā viņš gandrīz nomirst, jo bija beigušās ūdens rezerves un ārā ir 30 grādu karstums).   
Kas mainīsies, kad viņš to sasniegs?
25 gadus jaunam vīrietim ir diagnosticēta sirds mazspēja, bet viņš grib pierādīt visiem, ka arī bez sirds stimulatoriem var pilnvērtīgi dzīvot, ka viņš nav slims un norakstāms jau savas dzīves sākumā. Tādēļ nolemj piedalīties “Iron Man” triatlona sacensībās, lai visiem un, galvenokārt, sev pierādītu, ka viņu norakstīt vēl ir par agru (stāsta viņš visu laiku gatavojas šīm sacensībām un 38 gadu vecumā arī piedalās šajās sacensībās). 


antivaronis

Atcerieties mēs jau runājām par kontrastu principu, lai izveidotu ievelkošus stāstus. Glezniecībā šis kontrastu princips tiek saukts par gaismēnām, mūzikā par kontrapunktu. Stāstu pasaulē, ja gaisma ir varonis ar savu sapni, tad ēna ir antivaronis.  

Antivaronis Jūsu stāstā ir nevis kāds ļaundaris, bet gan problēma, šķērslis, traucēklis, kas traucē varonim sasniegt viņa mērķi. Jo interesantāki un neparastāki ir šie šķēršļi, jo interesantāk ir sekot jūsu stāstam. Antivaronim ir ļoti konkrēta funkcija bez kuras neviens stāsts, filma vai izrāde nav iedomājama. Antivaronis rada pretestību. Jo lielāka pretestība, jo interesantāk sekot darbībai.  

 Biznesa stāstu kontekstā, lai saprastu uzvaras un veiksmes, mums ir jārunā par kļūdām un neveiksmēm. Lai mēs saprastu kā kaut kas strādā, mums ir jārunā par to, kādās situācijās tas nestrādā. Ja jūs vēlaties izstāstīt savu “varoņa ceļojumu” ar laimīgām beigām, jums jārunā par šķēršļiem, problēmām un arī kļūdainiem lēmumiem, kas padarīja šo ceļu neviennozīmīgu, daudzveidīgu  ar sasniegumiem un atziņām bagātu.

"Tikai pateicoties antivaroņa radītajām ēnām, jūsu klausītājs iegūs pilnvērtīgu ainu par notiekošo." 

Antivaroņi var būt gan konkurenti, gan birokrātija (iekšējā un ārējā), gan arī darbaspēka trūkums, force majeure situācijas, nekompetence, bailes un šaubas vai liela klienta pazaudēšana, utt.   Domājot par biznesa stāstu antivaroņiem, centieties saprast katra šķēršļa mērogu un ietekmi. Jo vairāk uzmanības jūs pievērsīsiet “ēnai”, jo spēcīgāks kontrasts veidosies. Jo jaudīgāks kontrasts, jo interesantāks būs jūsu stāsts.


notikums

Iedomājieties, ka jūs braucat ar automašīnu kādā ceļojumā un esat nonākuši kādā pilsētā, kurā nekad neesat bijuši. Kas notiktu, ja vējš būtu nolauzis ceļazīmi “ķieģelis”? Jums bija iespēja laicīgi nogriezties, bet tomēr braucāt taisni, uzticoties, ka viss būs kārtībā. Bet rezultātā jūs braucat pa vienvirziena ielu pretējā virzienā un esat jau nonākuši 3 avārijas situācijās 30 sekunžu laikā.   

Notikums jeb “atpakaļ ceļa vairs nav” ir precīza vieta jūsu stāstā, kur jūsu galvenais varonis dodas jaunā un neplānotā virzienā. Iemesli, kādēļ tas tā notiek, var būt visdažādākie:   

1)    Dabas katastrofa, kuras rezultātā ir applūdušas mājas, un jums ir jādzīvo uz jumta 7 dienas, kamēr ierodas glābēji; 

2)    Uzņēmums ir zaudējis lielāko klientu, kas veidoja 40% no apgrozījuma; 

3)    Covids, kurš iestājās konkrētā dienā un apstādināja pus pasaules, liekot mainīt paradumus un rīkoties radikāli; 

4)    Laupīšanas, uzbrukumi un citi krimināla rakstura notikumi; 

5)    Ziņa par diagnozi vai slimības sākumu; 

6)    Iemīlēšanās, mīlestība no pirmā acu skatiena.

“Notikums” ir tas punkts, kurš ievieš korekcijas jūsu varoņa plānos.   Šis ir lielākais klupšanas akmens jebkura stāsta veidošanas procesā, jo šis ļoti svarīgais apstāklis vienkārši tiek ignorēts vai izlaists. Notikums ir jūsu stāsta centrālā ass. Notikuma definīcija ir – nekas vairs nebūs tā, kā līdz šim. Viss, kas notika līdz šim, faktiski bija tikai tāda priekšspēle, ievads, publikas sagatavošana. 

Mēs iedevām kontekstu, aprakstījām apstākļus, lai šis notikums nostrādātu pēc iespējas jaudīgāk. Un tad mēs sākam šo notikumu, kuram ir jānostrādā kā sprādzienam. Atkarībā no šī notikuma ir pakārtota visa pārējā darbība. Tas ir tava stāsta galvenais pagrieziena punkts. Faktiski stāsts sākas šajā punktā.


kas ir dramaturģiskā domāšana?

Iegūt un noturēt publikas uzmanību ar dažādiem trikiem - tas ir ļoti aizraujoši un rezultāts jūtams uzreiz: tie ir smiekli, tā ir elektrizēta publikas uzmanība. Tomēr tikai uz TRIKIEM paļauties nevajadzētu, it sevišķi, ja Jums ir jāvada garas, nopietnas sapulces, semināri, konferences. Pastāstīšu kādu gadījumu, kas palīdzēs saprast, kāpēc ir vērtīgi apgūt ne tikai atsevišķus dramaturģiskās domāšanas elementus, bet principā - mainīt domāšanas modeli.

Ilmārs, valsts pārvaldes darbinieks,  nāca uz Runas skolu pēc jauniem trikiem. 

Viņam jāvada semināri par samērā tehniskiem jautājumiem līdz pat 6 STUNDĀM. Viņš akcentēja problēmu -  auditorijas uzmanība sāk slēgties ārā jau pēc 2 stundām! Saprotot, ka viņš vairs neko jaunu izdomāt nevar, Ilmārs ar lielu apņēmību vēlējās iemācīties kādus jaunus uzmanības noturēšanas trikus.   

"Bet Ilmār - Tev ir ļoti atbildīgs un sarežģīts uzdevums! Tev vajag nevis trikus iemācīties, bet mainīt domāšanas veidu!" - tā es viņam toreiz teicu.   

Ilmārs pieteicās Storytelling darbnīcai. Kā viņš pats stāstīja, tad tā patiešām izmainīja viņa domāšanas veidu. Viņš sajuta kontroli pār runājamo materiālu, viņš saprata, ko dara, ko runā, kā komunicē. Savos semināros viņš varēja noteikt, kā jūtas auditorija, un ko ar to iesākt. Viņš nāca pēc trikiem, bet ieguva MEHĀNISMU, kuru var pielietot pat 12 stundu garos semināros.


nobeigumā

Storytelling ir tikai instruments. Tas nevar būt pašmērķis. Storytelling ir forma, kura mums ir jāpiepilda ar saturu, ar idejām, materiāliem par Jūsu ideju vai produktu. Tas nenotiek ne vienā dienā, ne vienā nedēļā, tādēļ pirmais uzdevums ir ieviest storytelling kladi, kur Jūs krāsiet materiālus, saviem biznesa stāstiem. Kurā Jūs varēsiet pierakstīt pēkšņos ideju uzplaiksnījumus un atbildes uz ļoti dziļiem jautājumiem par to, kāpēc Jūs to darāt. Kāpēc Jūs nodarbojaties ar uzņēmējdarbību?

Stāsti ir maģiski. Bet tikai kombinācijā ar pārējiem komunikācijas instrumentiem Jūs kļūsiet neuzvarami un atmiņā paliekoši. Tāpēc sāciet savu ceļu komunikācijas apmācībās jau šodien. 

Senākie posti
Jaunākie posti

Atstāt komentāru

Aizvērt

PUBLISKĀS RUNAS PAMATI

Klātienes praktiskā darbnīca

Praktizējiet visus svarīgākos publiskās runas elementus sākot no neverbālās komunikācijas un struktūru veidošanas, līdz pat storytelling un uztraukuma kontrolei režisora Viestura Meikšāna vadībā.

Uzzināt vairāk

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Meklēt

Tavs grozs tukšs. Kā tā?
Uz katalogu