Cilvēkiem ir ļoti vajadzīga atgriezeniskā saite, lai viņi varētu labāk saprast savas kļūdas. Bet tik daudz gadījumos šī atgriezeniskā saite ir traumējoša, netaktiska un nevienam neko labu nedod. Lielākā problēma ir tāda, ka cilvēks, kurš sniedz atgriezenisko saiti var sāk pieņemt "patiesības nesēja lomu" (truth-teller) un uzreiz attaisnot jebkādu veidu kā šī "patiesība" tiek pasniegta". Diemžēl parasti sekas ir gaužām bēdīgas. Tādēļ šajā rakstā Jūs uzzināsiet veidu, kā kritizēt un iedvesmot vienlaicīgi. Lai Jūsu "patiesība" nav kaitnieciska, bet tiešām palīdz.
ATGRIEZENISKĀS SAITES ĢĒNIJS ČARLZS ŠVĀBS
Čarlzs Švābs ir viens no veiksmīgākajiem 20. gadsimta uzņēmējiem ASV. Kādu dienu viņš pamanīja, ka rūpnīcā zem zīmes "smēķēt aizliegts" atrodas 4 strādnieki un smēķē. Viņi nevarēja nepamanīt šo zīmi. Tas bija apzināts gājiens.
Čarlzs Švābs piegāja pie viņiem un nevis norāja, bet gan katram no viņiem uzdāvināja cigāru un teica: "Vai Jūs nebūtu tik laipni un neizsmēķētu šo cigāru ārpusē".
Strādnieki tā arī izdarīja. Viņi netika nolamāti par šo atklāto rīcību, kaut gan viņi zināja, ka ir pelnījuši rājieni. Bet tā vietā uzņēmuma vadītājs deva iespēju viņiem justies svarīgiem, jo saņēma cigārus. Strādnieki paši saprata savu rīcību un nekad vairs tā nerīkojās, jo viņu cieņa pret Čarlzu Švābu tikai pieauga pēc šī atgadījuma.
Ko mēs varam mācīties no šī piemēra?
- Dodiet iespēju cilvēkiem pašiem saprast savas rīcības sekas.
- Cilvēku lielākā vajadzība ir justies svarīgiem.
- Neviens negrib, lai viņus māca dzīvot.
KĀ PAREIZI UZBŪVĒT ATGRIEZENISKO SAITI
- Subjektivitāte. "Man iespējams nav taisnība ....", "Es varbūt kļūdos ..." Šādas frāzes atgādina otram cilvēkam, ka tas ko Jūs teiksiet nebūs vienīgā patiesība. It kā tas ir pats par sevi saprotams, bet tik jūtīgā situācijā kā atgriezeniskā saite šis faktors noteikti ir jāatkārto.
- Marķēšana (labling). "Visticamāk Tu esi nobažījies par ...", "Es saprotu, ka no Tava skatpunkta šī situācija ir absurda un netaktiska ..." Emociju nosaukšana vārdos palīdz izveidot ļoti vajadzīgo telpu, kurā kritizētājs un kritizējamais satiekas. Tas nozīmē, ka Jums ir jādara viss iespējamais, lai parādītu otram cilvēkam, ka viņu saprotiet un viņu atbalstiet.
- Vēlmes un sapņi. Pirms Jūs sākat kritizēt otru cilvēku, Jums ir jāvienojas un jāsaprot, kas ir otra cilvēka mērķi. Iespējams piederības sajūta, sajūta, ka viņi ir novērtēti un svarīgi, varbūt viņiem ir svarīgi sasniegt karjeras virsotnes, varbūt viņi vēlas nopelnīt vairāk, lai varētu būt vairāk kopā ar savu ģimeni, varbūt viņiem viņiem ir akūtas veselības problēmas, kuras noteikti ir jāpārvar, varbūt ir nesaskaņas ar laulāto partneri, kas rada spriedzi.
- Uzslava un kompliments. Smalkā un gaumīgā veidā atrodiet iespēju objektīvi novērtēt paveikto. Bet ideālā variantā tas ir kaut kas tāds, ko otrs cilvēks vēl pats nemaz nezināja. Uzrakstiet uz papīra 5 lietas, kuras tiešām ir oriģinālas un ļoti svarīgas kvalitātes otrā cilvēkā. Kura no šīm īpašībām liksies vissvarīgākā otram?
- Antivaronis. Identificējiet šī cilvēka antivaroni. Radiet iespaidu, ka jūs palīdzēsiet ar to tikt galā, ka jūs esat gatavi uz visu, lai palīdzētu to uzvarēt vai pārvarēt.
- Izprotiet kļūdas vai problēmas iemeslus. Ar jautājumu palīdzību izprotiet rīcības iemeslus. Nekad neviens cilvēks nevēlas apzināti veikt sliktu darbu. Tās ir tikai sekas kaut kam citam.
- Nodefinējiet otra cilvēka talantus. Cilvēkiem vissvarīgāk ir justies svarīgiem. Tādēļ atrodiet veidu, kā pateikt kāpēc mēs bez jums nevaram iztikt. Kādi ir jūsu talanti, kas jūs izceļ uz pārējo kolēģu fona. Jums ir jāatrod kaut kas, kas ir unikāls un īpašs šim cilvēkam. Dažreiz tās var nebūt profesionālas prasmes, bet gan tikai smaids.
-
Radiet iespaidu, ka šo kļūdu var ļoti viegli atrisināt. Parādiet to, ka šī problēma nav nemaz tik liela. Izstāstiet 3 variantus, kā to varētu atrisināt visātrāk un visefektīvāk.
-
Otrs cilvēks nedrīkst justies vainīgs. Dariet visu iespējamo, lai noņemtu vainas sajūtu otram cilvēkam. Antivaronim ir jābūt kaut kam citam - covids, finanšu krīze, birokrātija utt.
-
Runājiet sākumā par savām kļūdām. Izstāstiet, ka jūs paši arī esat līdzīgas kļūdas pieļāvuši, izstāstiet, kā jūs tad paši jutāties, un kā jūs šo problēmu atrisinājāt.