Radošā rakstniecība ar Ingu Žoludi | Ingas Žoludes vebināru sērija 2., 6. un 8. decembrī

Uztraukumu kontrole perfekcionistiem (un ne tikai)

22. 11. 2021

Uztraukuma kontrole ir ļoti individuāla. Tā ir brīnišķīga psiholoģijas pasaule, kurā mēs atrodam savu baiļu iemeslus, tādā veidā iepazīstam sevi un dodam sev iespēju augt un attīstīties vēl straujākā tempā.

Šajā bloga ierakstā lasi par trīs iemesliem, kāpēc uztraukums, stājoties publikas priekšā, dubultojas un kā šos iemeslus – iznīcinošu paškritiku, sarežģītas valodas izmantojumu un sagatavošanās trūkumu – risināt. 

#1 Kā tikt galā ar iznīcinošu paškritiku?

Kādam kungam uztraukuma rezultātā raustās valoda. Precīzāk sakot, viņam var būt situācijas, kad viņš iestrēgst viena vārda atkārtošanā, vēl vairāk sāk par to pārdzīvot un vairs netiek ārā no šī stāvokļa. Kungs teica, ka negrib par to ne domāt, ne runāt, viņš grib to aizmirst, jo ir bijušas daudzas negatīvas pieredzes. 

Ar ko sākt?

Ar ko sākt? Apzinies, lūdzu, kas precīzi ir Tavu baiļu cēlonis. Kad atrodi to, sper nākamo soli:

  • Atrisini cēloni, ja tas ir iespējams: uzlabo dikciju, izmanto tonālo krēmu, lai neredz, ka sarksti, vai izdomā plānu B/C/D, lai būtu, ko teikt, kad aizmirsīsi tekstu nākamreiz. 
  • Ja to nevar atrisināt, tad pieņem to. Tā ir daļa no Tevis. Tāpat kā Tu pieņem to, ka runā ar pamanāmu dialektu, ka knapi spēj savaldīt emocijas, ka Tu esi garš/-a ar kolosālu ērgļa degunu. Pieņem šo savu unikālo iezīmi.

Pieņemšana

Tava runa ir traģēdija, ja Tava attieksme ir traģiska. Ja Tu ar baiļpilnu izpausmi un atvainošanos ziņosi publikai "Hei, tagad manā galvā notiek kodolkarš", tad publika arī skatīsies uz traģēdiju. Bet Tev ir iespēja neiespringt par savu kļūdu, ja esi izdarījis mājasdarbu.

Kāds ir mājasdarbs? Aizver, lūdzu, acis un iedomājies sevi publikas priekšā tieši tad, kad ar Tevi notiek tas, ko visvairāk negribi. Iedomājies, ka šī izpausme ir daļa no Tevis, iedomājies, ka Tev patīk šī Tava izpausme, ka tā ir Tavas personības neatņemama sastāvdaļa. Pieņem savu biedējošāko izpausmi un kļūsti tai par kaislīgāko aizstāvi.

#2 "Ļoti vērtīgi ieteikumi, bet tikai liec mierā manu formālo valodas stilu!"

Divi izplatītākie argumenti, kāpēc es runāju sarežģīti:

  • Tā ir profesionāla auditorija. Viņi mani sapratīs.
  • Es negribu izlikties neprofesionāls.

+ vēl viens novērojums. Tas ir otrs populārākais veids (pēc slaidiem), kā noslēpt savu personību.

Paradoksālā atziņa. Puse no visām uztraukuma problēmām tiek atrisinātas, pārejot uz sarunu ar saviem vārdiem. Cilvēki uzreiz atveras, noņem daļu smaguma no pleciem, mazina lieki uzbūvēto atbildības sajūtu. Un tas ir tikai tāpēc, ka viņi vairs nedomā par sava statusa būvēšanu, nedomā, ka ir kāds reglaments, kuram ir jāpakļaujas. Tā vietā ir rūpes par savu kolēģi, lai vēstītā doma ir skaidra un viegli uztverama.

Tad kāpēc tā nevar darīt jebkurā komunikācijā? 50% no uztraukuma cēloņiem ir saistīti ar to, ka mēs paši sarežģījam sev dzīvi, uzliekot pārāk lielas ekspektācijas, atbildības nastas, cenšoties izlikties.

#3 sērija. "Ja es gatavojos, tad man nekad nesanāk."

Trīs izplatītākie argumenti, kāpēc publiskajai runai var arī negatavoties:

  • Iekalšana radīs daudz lielāku ļaunumu nekā labumu.
  • Tev ir zināma izcila runas struktūra, kuras ietvaros Tu proti improvizēt.
  • Tu zini, ka tāpat prezentācijas dienā saslimsi.

Tava prezentācija ir dzīvā māksla. Ja rakstot Tu vari noslīpēt tekstu līdz atsevišķu vārdu izvēlei, tad runāšana vienmēr būs daļēja jeb kontrolēta improvizācija.

Pilnīga improvizācija nepastāv. Improvizēt bez rāmja, uzstādījuma, mērķa vai spēles noteikumiem īsti nevar. Tā būs bezjēdzīga, abstrakta muldēšana, ar kuru nebūs iespējams "saslēgties" ar skatītājiem.

Līdz ar to "dzīvā māksla" (live performance) jeb Tava prezentācija, uzstāšanās vai pat ikdienas komunikācija ir salīdzinoši brīva runas forma, kas balstīta uzdevumos, kurus Tu gribi sasniegt katrā runas posmā. Un šeit mēs atkal nonākam līdz strukturēšanai.

Tavas runas struktūra ir viltīgs apdrošināšanas mehānisms, kas ir devis vienreizējus rezultātus. Tādēļ šī ir pirmā lieta, ar kuru ir jāsāk. Īsta gatavošanās nozīmē nevis teksta iekalšanu, bet savas runas sadalīšanu vairākos uzdevumos.

Ja vēlies uzzināt režisora Viestura Meikšāna uztraukuma kontroles metodes, kuras Runas skolas praktiskajās darbnīcās ir devušas pozitīvu rezultātu 80% gadījumos un kļūt par drosmīgāku runātāju, iegādājies vebināra "Uztraukuma kontrole perfekcionistiem (un ne tikai)" ierakstu un sāc pašizaugsmes ceļu jau šodien!

Aizvērt

Radošā rakstniecība ar Ingu Žoludi

Nenokavē īpašo trīs vakaru vebināru sēriju, kurā iegūsi teorētiskas un praktiskas, uzreiz izmantojamas iemaņas, kas Tev palīdzēs izveidot ievelkošus, garšīgus un atmiņā paliekošus tekstus, saviem stāstiem, prezentācijām, runām un e-pastiem. 

Pieteikties

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Meklēt

Tavs grozs tukšs. Kā tā?
Uz katalogu