Runā kā TEDx
Viestura Meikšāna vebinārs "Uztraukuma kontrole perfekcionistiem (un ne tikai)" 9. novembrī
0 Grozs
Pievienots grozam
    Jūsu grozā ir produkti
    Jums grozā ir 1 produkti
      Kopā

      Runā kā TEDx

      27. 04. 2020

      TED ir viens no veiksmīgākajiem un aizraujošākajiem publiskās komunikācijas formātiem pasaulē. Katru dienu vairāki miljoni skatītāju tiešsaistē noskatās kādu runu no TED konferencēm. Šīm runām ir pat izveidojies savs stils, piemēram, lielākā daļa runu sākas ar stāstu. Bet tā nav vienīgā kopīgā īpašība TED runām.

      Šajā rakstā Tu uzzināsi 7 būtiskas TED runu īpašības, kas padara TED runas par veiksmīgām. Tu droši varēsi izmantot šo veiksmes formulu arī savās prezentācijās!

      1. TED runu garums ir 18 minūtes

      18 minūšu ilgas TED runas ir gan neirozinātnē balstīts laika limits, gan arī mārketinga stratēģija. Ir zinātniski pierādīts, ka ieinteresēta auditorija spēj noturēt nedalītu uzmanību līdz 18 minūtēm. Pēc tam klausītāju uztvere pakāpeniski noplok, ja netiek dota iespēja atpūsties. Šis laika limits ir TED konferenču viena no veiksmes atslēgām, jo runas ir ne par īsu, ne par garu, tādējādi ir iespējams pavēstīt ko nozīmīgu. No strukturēšana viedokļa izveidojas nevainojamā 3x6 minūšu struktūra.

      2. Lielie žanriskie virzieni

      Klausoties TED runas, var saskatīt līdzības ne tikai tajā, kā tās veidotas, bet arī to formātos. Trīs populārākie formāti ir:

      Pamācība jeb “how to”. Šī formāta uzstādījums ir iemācīt publikai kaut ko vērtīgu.

      Mītu laušanas formāts. Šis ir revolucionārs uzstādījums – iešana pret straumi. Tas iznīcina vecās idejas, lai piedāvātu jaunas. Publikai patīk, kad kaut kas tiek iznīcināts.

      “What if” formāts. Šis ir eksperimentu formāts. Parasti autors uzstāda sev intriģējošu uzdevumu, izpilda to, un tad pastāsta par saviem novērojumiem un rezultātiem. Šis ir oriģināls un līdz ar to ļoti veiksmīgs runu formāts.

      3. Storytelling kā mehānisms, lai paliktu atmiņā

      Labākās TED runas pielīmējas mūsu atmiņai kā skočs. To var panākt, labi pārvaldot storytelling principus. Storytelling elementi ir mehānisms, kā mēs iedarbojamies uz iztēli. Tas nozīmē – aprakstīt skaidri izteiktu lokāciju vai ģeogrāfiju, vietu, kuru mēs varam ieraudzīt savā iztēlē. Uz iztēli vislabāk iedarbojas detaļas. Mūsu iztēle nespēs neko ieraudzīt, ja jūs būsiet skopi savā aprakstā, bet dažreiz pietiek ar 2-3 detaļām, kuras uzbur uzreiz vajadzīgo priekšstatu.

       “Es pamodos kādā telpā, kas izskatījās kā vannasistaba lētā motelī. Sienas bija noklātas ar netīrām, zilām flīzēm, es atrados vannā. Vanna bija pilna ar ledu, uz vannas malas bija vecais Nokia mobilais telefons, kuram blakus bija nobružāta dzeltena lapele ar kādu ķīniešu hieroglifu un trīs cipariem 911”.

      Noskaties, kā Daniels Levitins izmanto šos storytelling elementus savā TED runas ievadā (līdz 1min 40sek).

      4. Labākie ievadu piemēri TED runās

      Ļoti daudzas TED runas sākas ar stāstu. Tas ir paņēmiens, par kura pārāk biežu izmantošanu TED runas tiek kritizētas un sauktas par paredzamām. Bet ir arī vairāki ļoti labi piemēri TED pasaulē, kā sākt savu runu, nekrītot uz nerviem saviem klausītājiem.
      (līdz 2. minūtei)

      Daniel Amen. The most important lesson from 83000 brain scans (līdz 18. sekundei)

      5. Oriģinalitāte

      TED runas ir ļoti līdzīgas. Iespējams, tas ir saistīts ar to, ka viens skatās uz otru un padomā, ka tieši tā ir jādara. Bet dažas runas ir pārsteigums. Tās ir ārpus konkurences tādēļ, ka ignorē ierastos modeļus un līdz ar to nav paredzamas.

      6. Harizma

      Dažreiz pat 40-60% runas efektivitātes ir atkarīga no runātāja harismas un personības. Ir tādi runātāji, kuri ir magnetizējoši, uz kuriem nav iespējams neskatīties, jo viņi it kā staro. Ir vairākas TED runas, kur runātāji savaldzina un hipnotizē savu auditoriju ar pārliecību.

      Pētījumi pierāda, ka harismātiska uzvedība dzimst mūsu galvā. Ja jūsu iekšējais stāvoklis ir anti-harismātisks, tad jūs šo stāvokli nevarēsiet noslēpt, agri vai vēlu jūsu sajūtas un domas izlīdīs virspusē.

      7. Humora izjūta

      Humors ir viens no efektīvākajiem instrumentiem, lai iegūtu auditorijas labvēlību. Bet tas ir arī viens no sarežģītākajiem instrumentiem, jo šāds saturs vienmēr jāpārbauda – vai tas vispār strādā. Dažas no TED runām ir veidotas un pasniegtas pat kā stand-up komēdijas. Lūk dažas no tām: