Vienmēr ir ļoti vērtīgi saņemt kādu atgriezenisko saiti no savas publikas. Ja tie ir SMIEKLI, tad zini, ka Tava humora izjūta ir nostrādājusi. Smiekli ir rādītājs, pēc kura vari nolasīt - publika Tavu prezentāciju uztver par IZCILU. Gaumīga humora izjūta ir īpašība, kas ir attīstāma. Kā to izdarīt – lasi šajā rakstā!
"Es plānoju slepkavību" jeb kāpēc attīstīt humora izjūtu Vienā runas meistarklasē iznāca priekšā kāda brīnišķīga, saulaina un pozitīva dāma. Uz viņu skatoties, gribējās smaidīt. Pirmā frāze, ko viņa teica, bija: "Es plānoju slepkavību!" Protams, ka zālē esošie 50 cilvēki neko tādu no šīs saulainās dāmas nebija gaidījuši. Cilvēki, var teikt, "uzsprāga" smieklu vētrā! Humors liek publikai pasmaidīt. Izcils humors liks publikai smieties. Ja Tu spēj likt kādam pasmieties, tad zini, ka Tu šim (vai šiem) cilvēkam esi palīdzējis atbrīvot diezgan plašu emociju amplitūdu. Turklāt būtiski atzīmēt – pozitīvu emociju amplitūdu. Smiekli atbrīvo cilvēkus no maskām. Sasmīdini savu publiku, un tā Tevi iemīlēs. Arī es, Viesturs Meikšāns, esmu novērojis, ka Latvijas konferencēs uz izķeršanu ir tie daži runātāji, kuri dabīgi spēj sasmīdināt savu auditoriju. Pieprasītāki vienmēr būs tie vadītāji, lektori, pedagogi, iedvesmotāji, kuri dos iespēju publikai smieties. Izklaide patīk visiem.
Kāds no Jums tagad nopūšas, vai ne? Ko nu es! Lai Skutelis, Busulis un Zeltiņš ar to nodarbojas! Bet pagaidi – Tev nav uzreiz jākļūst par stand-up komiķi! Gaumīga humora izjūta piemīt arī nopietnu uzņēmumu vadītājiem, iedvesmotājiem u. c. Tev vajadzētu tikai noticēt tam, ko saka miljons rakstnieku, stāstnieku un aktieru – HUMORA IZJŪTU VAR ATTĪSTĪT KATRS. Tas nav iedzimts talants. Tas ir skaidrs – izcili, veiksmīgi un pieprasīti runātāji ir apveltīti ar labu humora izjūtu. Var teikt, ka šī īpašā izjūta ir viena no obligātajām prasmēm, kas jāapgūst, ja virzies uz izcila runātāja karjeru. Runas skolas Storytelling vebinārā ir pat atsevišķa nodarbība, kas veltīta humora potenciāla meklēšanai Tavā stāstā.
Ir 3 veidi, kā attīstīt HUMORA IZJŪTU: 1) Gandrīz katrā instrukcijā "Kā kļūt par komiķi?" tiek pieminēta šī īpašība – iemācieties dzirdēt un uzreiz reaģēt uz dzirdēto. Tam ir jābūt kā pingpongam: saņēmu–atdevu. Vislabāk to var attīstīt improvizācijas teātra kursos vai arī draugu lokā, kurā viss notiek bez bremzēm. Tieši tā – BEZ BREMZĒM ir labs sākums! 2) Šis ir mans mīļākais ieteikums. Mans režijas pedagogs Pēteris Krilovs apgalvoja, ka humora izjūtu var attīstīt. Viņš teica, ka jālasa augsta līmeņa komēdijas literatūra. Pēc principa "Tu esi tas, ko Tu ēd, Tu esi tas, ko Tu skaties, Tu esi tas, ko Tu lasi". Lūk mans TOP 3 literatūras saraksts: – Ilfs un Petrovs "12 krēsli" – Henrijs Hics "Vāveres sienā" (Henry Hitz "Squirrels in the wall") – Deivids Sedaris "Es runāt smuki vienu dienu" (David Sedaris "Me talk pretty one day") Lasot šāda veida literatūru, Tu it kā “piesūksies” ar humora sajūtu, ar vieglumu, ar smieklīgām, gaumīgām asociācijām, ar neparastiem pavērsieniem. TU vienkārši sāksi to visu redzēt sev apkārt. 3) Komiķa Stīva Mārtina ieteikums fantāzijas attīstīšanai: izmanto "Ja nu..." (what if...) metodi, un kādu sadzīvisku vai vienkāršu situāciju attīsti līdz neprātīgam, absurdam scenārijam. Pēc katras situācijas beigām, sāci atkal ar "Ja nu ..." un fantazē bez ierobežojumiem!
Ir tāds nerakstīts režijas likums – sakārtojiet savu ievadu un nobeigumu. Pēc laba ievada publika ar inerci tālāk klausīsies visu Jūsu prezentāciju. Labs nobeigums, savukārt, radīs spēcīgu pēcgaršu, un publika vēl ilgu laiku varēs uzkavēties Jūsu runas radītajā sajūtā. 1) Ja ievadā Jūs iesildāt publiku, tad nobeigumā Jums vajadzētu to atsildīt. Tas nozīmē, ka mēs lēnām, kontrolēti attālināmies no tēmas, un publika sāk atvadīties no runātāja. 2) Otra svarīgākā funkcija ir emocionāli “pacelt” savu publiku. Vienmēr izdevīgāk ir pabeigt savu runu vai skatuves darbu ar augšupejošu emocionālo līkni. Jums ir jāiedod enerģija savai publikai, lai viņi dotos mājās nevis noguruši, bet uzlādējušies. 70% gadījumu runātāji ļoti pavirši izturas pret nobeigumu un pārsvarā to ignorē.
3) Viens no ļoti efektīviem iedvesmošanas trikiem nobeigumā ir “Pirms un pēc” metode. Tas nozīmē, ka Jums vajadzētu pastāstīt, kā viss ir bijis pirms izmaiņām, un kāda ir realitāte pēc izmaiņām. “Pirms un pēc” dramaturģija vienmēr labi strādā, tāpēc to var diezgan bieži pamanīt reklāmās. Publiskā runā šis mehānisms darbosies tikpat efektīvi (citus publiskās runas trikus Jūs varat apgūt Runas skolas lekcijās).
4) Trešā nobeiguma funkcija ir dot publikai iespēju tālāk interesēties par Jūsu tēmu. To var saukt par “praktisko turpinājumu”. Jūsu runa būtu jāuztver tikai kā pirmais randiņš, kuram sekos vēl citas tikšanās. Tas gan nenozīmē, ka Jums būtu fiziski jātiekas. Jūsu klausītāja “satikšanās” ar tēmu var notikt arī bez Jūsu klātbūtnes. Piemēram, nobeigumā Jūs varētu pamudināt savu publiku izdarīt kaut ko niecīgu, piemēram, nospiest LIKE kādā Facebook lapā, lai viņi turpinātu saņemt informāciju par šo tēmu. Vai arī tas varētu būt: 1. Grāmatas ieteikums, 2. Pieteikšanās bezmaksas nodarbībai vai konsultācijai konkrētā dienā un laikā, 3. Jūsu personīgā e-pasta adreses vai telefona numuru parādīšana slaidā, 4. Aicinājums sekot personīgajam Youtube kanālam u.c.
4) Ceturtā nobeiguma funkcija ir kopsavilkums. Katrai runai vai prezentācijai ir sava svarīgākā tēze vai vēstījums. Šis vēstījums Jums ir jāatkārto gan ievadā, gan vidusdaļā, gan nobeigumā. Svarīgi ir pateikt šo kopsavilkumu citos vārdos. Nav vērts atkārtot vārds vārdā to, ko publika jau ir dzirdējusi. Turklāt kopsavilkumā Jūs varat arī atkārtot savas runas struktūru. Tādā veidā Jūs varat palīdzēt publikai vēl labāk saprast un atcerēties Jūsu teikto. Jūs pat izveidojat tādu kā sitemap - savas runas karti, turklāt Jūs vēlreiz palīdzēsiet sakārtot prioritārā secībā, kas no Jūsu visa teiktā ir pats svarīgākais.
5) Piektā nobeiguma funkcija ir vēlējums, kas ļoti organiski un labi piestāv nobeigumam, jo tā ir sava veida atvadīšanās, komunikācijas pārtraukšana. Jūsu runas pēcgarša lielā mērā veidojas ar šo instrumentu – vēlējumu. Emocijas ir pats lipīgākais skatuves runas instruments. Jo jaudīgāk Jūs to izmantosiet nobeigumā, jo jaudīgāka būs pēcgarša par Jūsu runu. Tādēļ Jums ir jābūt patiesi sirsnīgiem. Vēlējuma daļā Jūs varat: 1. Pateikties publikai par uzmanību, līdzdalību, jautājumiem, utt. 2. Novēlēt kaut ko saistībā ar Jūsu tēmu, 3. Izteikt retorisku vēlējumu, izsakot cerību, lai kaut kas globāli mainītos, 4. Uzdāvināt kaut ko publikai (nelielām publikām arī materiālu dāvanu, lielām publikām grāmatas vai filmas ieteikums arī ir dāvana).
6) Vienmēr beidziet savu runu ar "Paldies!". Tas ir publiskās runas punkts, pēdējā nots Jūsu mākslas darbā, pēc kura vairs nav vietas ne jautājumiem, ne atbildēm, ne diskusijām (to visu vajag integrēt pirms nobeiguma). "Paldies!" ir signāls Jūsu publikai, ka var aplaudēt.
It kā nav ļoti sarežģīti, vai ne? Bet neskatoties uz to, vairāk kā 70% no prezentācijām ir bez nobeiguma. “Paldies par uzmanību” uzreiz pēc vidusdaļas ir nobeiguma ignorēšana. Savā ziņā tā ir Jūsu runas potenciāla izniekošana. Tāpēc investējiet laiku nobeiguma izstrādē, un Jūs jutīsiet, ka tas atmaksājas!