Harizmātiskas personības ir veiksmīgāki pārdevēji, vadītāji, komunikatori. Un tas ir tādēļ, ka uz viņiem ir patīkami skatīties, patīkami klausīties viņos. Klausītāji izbauda harizmātiska cilvēka kompāniju.
HARIZMA | Veiksmes formula biznesa vidē
Biznesa vidē šai “mistiskajai” īpašībai – harizmai, reizēm ir noteicošā loma nozīmīgu un būtisku lēmumu pieņemšanā. Piemēram, Bernard Morris Bass, Amerikāņu profesors un vadības zinību pasniedzējs, ir norādījis uz vienādības zīmi starp pārdevēja harizmu un efektīvu pārdošanu. [“The Laws of Charisma” Kurt Mortensen].
Tātad, ja spēsiet cilvēkos radīt pozitīvas emocijas, pārdošanas rezultāti uzlabosies!
Kā attīstīt sevī harizmu, lai cilvēki Jūs saklausītu? Padalīsimies ar 4 soļu plānu, kas būs labs sākums ceļā uz harizmātiskas personības atklāšanu sevī!
1. Pārliecība visā
Harizmātisks cilvēks ir pārliecināts par sevi un to, ko stāsta. Tieši šī pārliecinātība tik ļoti pievelk, gluži kā magnēts, un rada uzticību runātājā. Tas ir tādēļ, ka spoguļneironi, kas ir mums katram, dara savu “darbiņu” – iedvesmots un pārliecināts runātājs liks tā sajusties arī klausītājam vai publikai.
Vēlreiz definējiet sev – kā Jūs vēlētos, lai klients jūtas, ja iegādāsies Jūsu produktu? Kādi ir produkta galvenie trumpji? Ko klients iegūs, iegādājoties šo produktu? Ik pa laikam pārskatiet sava produkta vai pakalpojuma pievienotās vērtības, kas liek Jums justies par to lepni. Ar šādu pārliecību arī jādodas pie potenciālajiem klientiem
Sāciet uzlabot savu pašvērtējumu:
- Pierakstiet savus sasniegumus. Un tie ir mums katram – sākot ar kursu pabeigšanu, līdz ar paaugstinājumu darbā u.c. Reflektēšana uz jau sasniegtajām virsotnēm un virsotnītēm (jā, arī mazs sasniegums ir sasniegums) palīdzēs fokusēt prātu uz aktīvu darbību jaunu mērķu izvirzīšanā un sasniegšanā. Šī aktivitāte arī uzlabos Jūsu personīgo pašvērtējumu.
- Atrodiet savas stiprās puses. Varbūt Jūs protat labi plānot savu laiku? Varbūt esat apveltīts ar analītisku domāšanu – katru situāciju spējat konstruktīvi izvērtēt? Varbūt Jums ir patīkams balss tembrs? Izvērtējiet, kuras ir Jūsu stiprās puses, kas raksturo Jūs kā individualitāti!
Kad esat veicis personīgo īpašību analīzi, iesakām vērsties arī pie draugiem un ģimenes locekļiem – kuras īpašības Jūsos viņi vērtē visaugstāk? Būtiski saprast, kuras prezentēšanas prasmes Jums ir labā kvalitātē, un pie kurām vajadzētu piestrādāt. Profesionāls skats no malas sniegs Jums izpratni uzreiz! Runas Skolas praktiskajās darbnīcās katrs no dalībniekiem iegūst šo vērtīgo, profesionālo atgriezenisko saiti no režisora Viestura Meikšāna.
Internetā pieejami arī vairāki personalitātes testi, kas var palīdzēt Jums apzināt savas personības šķautnes. Iesakām ielūkoties High5Test!
Atbildot uz vienkāršiem jautājumiem, kas sevī liks iedziļināties, uzzināsiet 5 savas stiprās puses! Ļoti iespējams, ka testa rezultāti palīdzēs paraudzīties uz sevi jaunā gaismā!
- Kurp koncentrēsiet savu enerģiju? Skaidrība, kurp dzīvē virzāties un ko vēlaties sasniegt, dos motivāciju. Savukārt motivācija – entuziasmu. Šis combo Jums uzlabos ne tikai pašvērtējumu, bet arī izgaismos līdz šim neredzētas iespējas, kuras atkal dos motivāciju izvirzīt jaunus un jaunus mērķus!
Tikai nepārprotiet – mērķim nav jābūt grandiozi lielam. Aicinām sākt ar maziem mērķiem – to sasniegšana smadzenēs nostiprinās “izlēmu – izdarīju” modeli.
Piemēram, izvirziet mērķi no rītiem celties agrāk, ik dienu izpildīt kādu fizisko vingrinājumu kompleksu, pirms brokastīm izdzert siltu citronūdeni utt. Visas tās mazās lietas, kuras kādreiz esat vēlējies ieviest savā ikdienā, salieciet nelielā mērķu plānā un sāciet tos sasniegt!
Tomēr biznesa vidē viens no vērtīgākajiem mērķiem, kuru sev varat uzlikt, un kas sniegs reālus rezultātus, ir – uzlabot savas prezentēšanas un komunikācijas prasmes. Sastādiet plānu, kādi soļi nepieciešami mērķa izpildei, cik daudz laika tam varat atvēlēt, un pa solītim sāciet šo ceļu uz gandarītu prieka sajūtu par sasniegumu!
Kā piemēru vēlamies akcentēt Hārvardas universitātes pētījumu, kurā tika noskaidrots, ka 84% studentu nav mērķu, 13% ir nepierakstīti mērķi, savukārt tikai 3% no studentiem atzina, ka ir pierakstījuši savus mērķus un plānus. Šie 3%, kas savus mērķus apzinājās un tos pierakstīja, pelna līdz pat 10 reizēm vairāk kā pārējie 97% aptaujāto!
Savus lielos un mazos mērķus varat izvēlēties pierakstīt datorā, savā blociņā, vai izprintētā “mērķu izpildes grafikā”. Angļu valodā pieejams diezgan liels skaits jau ar gataviem mērķu grafikiem. Smelieties iedvesmu un izveidojiet savu sistēmu! Plašs “mērķu grafiku” klāsts bezmaksas atrodams šeit (angļu valodā) - http://templatelab.com/goal-setting-templates/
- Runājiet ar pašpārliecinātiem cilvēkiem! Atkal jau pieminēsim šos spoguļneironus – tiekoties un runājot ar pārliecinātiem un iedvesmotiem cilvēkiem, arī Jūs sajutīsiet šīs kvalitātes sevī. Jūs sapratīsiet, pie kā vērts piestrādāt.
- Riskējiet! Piesakiet savu uzstāšanos pasākumā, par kuru parasti sakāt sev “es jau nekad”. Uzdrīkstieties realizēt vismaz vienu trako ideju, kas neliek Jums mieru jau ilgu laiku! Ieskatieties acīs šim vienam riskantajam piedzīvojumam, par kuru sapņojat! Sperot šo lielo soli, sajutīsiet pārliecinātību par sevi, kuru noteikti pamanīs arī citi!
2.Nodod vēstījumu caur ķermeni
Ķermeņa valoda reizēm stāsta par Jums pat vairāk, kā domājat. Turklāt publika, tīri intuitīvi, šos ķermeņa signālus uzreiz nolasa. Jau ar brīdi, kad uzkāpjat uz skatuves vai ierodieties uz konferenci.
Tomēr harizmātisks cilvēks apzinās ķermeņa valodas izšķirošo nozīmi, lai publiskā uzstāšanās vai klientu pārliecināšana izdotos veiksmīgi.
Ķermenis klausītājiem pastāsta par daudz ko:
- Jūsu emocijām un motivāciju;
- Par to, kas Jums patīk un kas – nē;
- Jūsu ieinteresētību – gan par savu prezentējamo tēmu, gan citu viedokļiem vai jautājumiem;
- Vai tiešam esat pārliecināts, par to, ko sakāt;
- Jūsu atvērtību un atklātību.
Uzziniet dažus knifus, kā neverbālās komunikācijas jeb ķermeņa valodas pārzināšana uzlabos Jūsu prezentēšanas prasmes mūsu blogā – Neverbālā komunikācija.
Harizma viennozīmīgi ir prasme caur ķermeni nodot vēstījumu, emocijas un sajūtas, kas klausītājam liks sajusties iedvesmotam arī pašam. Un iedvesmotiem mums patīk sajusties visiem, vai ne?
3.Komunicēt - tā lai sadzird un atceras
Viena no harizmātiska cilvēka raksturojošām īpašībām ir viņa klātesamības jušana, gan viņam ienākot telpā, gan sarunājoties.
Noteikti esat ievērojis, kā telpā mainās enerģija un kopējais noskaņojums, kad ienāk brīnišķīgs orators, populāra aktrise, vadītājs, kas ir īsts līderis darbavietā u.tml.
Kas šiem cilvēkiem, kuriem piemīt harizma, ir kopīgs? Tās ir izcilas komunikācijas prasmes.
Kā personības, kas apveltītas ar harizmu, atstāj paliekošu iespaidu klausītājos?
Ir dažas nianses, kuras noderētu ieviest savā prezentācijā vai komunikācijā.
Entuziasms – tā ir atslēga uz cilvēku sirdīm un prātiem. Jo patiess entuziasms un degsme Jūsu acīs liks klausītājam Jums uzticēties. “Dedzīga” vēlme stāstīt par sevi, savu produktu vai pakalpojumu norādīs uz to, ka esat patiess savās emocijās. Atklātumu un patiesumu publika vērtē ļoti augstu. Un harizmātiski cilvēki patiešām ir patiesi un aizrautīgi par to, ko stāsta.
Esiet enerģijas pilns – uz skatuves nogurušam un garlaikotam cilvēkam īsti neizdotos publiku kaut nedaudz aizraut. Lai runa izdotos spīdoši, ir jāizguļas, jāatpūšas, jāuzņem enerģija no kvalitatīviem pārtikas produktiem.
Arī īsa, bet kvalitatīva un enerģiska, piemēram, 5 minūšu gara runa, var atstāt klausītājos vai klientos paliekošu iespaidu par Jums. Īsajām produktu prezentāciju runām jeb pitch runām ideju autori nopietni gatavojas, jo zina, ka 5 minūtes var izšķirt vairāku tūkstošu, pat miljonu euro darījumu.
Esiet ieinteresēts – gan savā stāstā, gan klausītājos. Jebkura veida komunikācijā ir vismaz 2 personas. Un katra no komunikācijā iesaistītajām pusēm vēlas tikt uzklausīta. Tādēļ, pat ja Jūs uzstājaties viens pats pret 100 cilvēku lielu auditoriju, esiet ieinteresēts tajā, ko jūt Jūsu publika. Uzdodiet jautājumus (vēlams atvērtos jautājumus), veidojiet acu kontaktu, esiet atvērts improvizācijai – šīs prasmes (tieši tā, prasmes, jo ieinteresētību un atvērtību arī var iemācīties) palīdzēs nodibināt kontaktu ar Jūsu publiku un panākt, ka tā patiesi klausās un ieklausās Jūsos. Īpaši svarīgs šis elements ir pārdošanā – klients, kurš sajutīs, ka patiešām uzklausāt viņa vēlmi, problēmu, kļūs atvērtāks un sāks Jums uzticēties.
4.Iemācieties stāstīt interesantus stāstus
Ko cilvēki pēc sarunas, lekcijas vai prezentācijas atstāsta saviem draugiem par prezentēto saturu?
Nereti atstāstījums sākas ar: “Tur tika pieminēts stāsts, par…”.
Nav grūti atkost, ka tieši spilgti un interesanti stāsti publikai vislabāk paliek atmiņā. Un tas ir tikai dabiski – jau no bērnības mums patīk klausīties interesantos, iztēli raisošos stāstos.
Ikviena harizmātiska personība, kas dalās stāstos, izprot, vai vismaz nojauš, dramaturģijas pamatpincipus, kas ir viena no atslēgām uz stabilu stāstu.
Iemācieties arī Jūs savos stāstos skaisti apvienot emocijas ar loģiku, un kļūstiet par personību, kuras uzstāšanos gaidīs. Izmantojot stāstu tehniku, vadītāji, oratori vai pasniedzēji pasniedz sarežģītu un tehnisku informāciju vieglā un saprotamā stāstā! Jebkura veida komunikācijā mēs visi taču vēlamies nodot savu galveno vēstījumu pēc iespējas skaidrāk un saprotamāk.
“Jā, es vēlos kļūt par harizmātisku un spilgtu personību!” – ja šis ir par Jums, tad iesakām ielūkoties tiešsaistes kursā “Balss, dikcija, rezonatori”, kurā viena no Latvijas labākajām un harizmātiskākajām runas mākslas pedagoģēm Zane Daudziņa dalās ar vingrinājumiem un ieteikumiem ne tikai, lai uzlabotu savas balss kvalitāti, bet arī veidotu un audzētu sevī harizmu!
Kopumā varam secināt, ka harizma ir izcilu komunikāciju un saskarsmes prasmju apvienojums. Un regulāri strādājot ar sevi, un slīpējot šīs prasmes līdz izcilībai, Jūsu karjerā pavērsies līdz šim neredzētas izaugsmes iespējas! Un tā kā šīs prasmes var uzlabot un trenēt, esam pārliecināti, ka harizmu sevī attīstīt var ikviens! Un kāpēc gan nesākt jau šodien?